Top
basics

Groen is het nieuwe zwart: dit zijn de beste duurzame basics

Tekst: Lynsey Dubbeld | Foto’s: The Classic T-shirt Company, Unrecorded, Joline Jolink, Skot Fashion, Unrobe en Qnoop

Een nieuw jaar betekent een nieuwe kans om de kledingkast te verduurzamen. Een groene garderobe begint met goede basics, die altijd van pas komen en makkelijk zijn te combineren. De Krant van de Aarde zet de duurzame opties voor klassieke t-shirts, overhemden en sokken op een rij.

Het t-shirt staat bekend als een wardrobe essential: iedereen heeft wel zo’n simpel, comfortabel en tijdloos kledingstuk in de kast hangen. Je combineert het shirt eenvoudig met andere kledingstukken, en gebruikt het ook moeiteloos als onder- of nachtkleding. De populariteit van het t-shirt verklaart misschien wel waarom zo veel duurzame modebedrijven ermee aan de slag gaan. Een basic shirt zou een ideale start kunnen zijn voor (verdere) vergroening van de garderobe. Met zo’n veelzijdig item in de collectie bereikt een merk daarom mogelijk een hele grote doelgroep.

Verantwoorde shirts

Het is tegenwoordig steeds eenvoudiger om verantwoorde t-shirts te vinden. Bij onder andere de Geitenwollenwinkel, Vega Life, watMooi, Wolf and Storm en Sus & So zijn er volop shirts van duurzame makelij te vinden. Bijvoorbeeld van bamboe, biokatoen, tencel en biologische wol. T-shirts van biologische materialen zijn ook verkrijgbaar bij bekende ketens zoals H&M, C&A, Hema en Wehkamp.

Is een duurzaam t-shirt nu gewoontjes geworden? Er zijn zeker ook merken die er echt iets bijzonders van maken. Zo claimt het Nederlandse SKOT Fashion het ultieme duurzame herenoverhemd te maken. Het merk is voorvechter van een eerlijke en transparante kledingindustrie, en gebruikt voor de collecties onder meer gecertificeerd biologisch katoen en gerecyclede polyesters. Inmiddels brengt SKOT ook t-shirts op de markt: met een ronde hals, een v-neck en een diepe v-hals. Het label ontwikkelt bovendien productpaspoorten, waarmee je van elk item precies kunt nagaan waar en hoe het is gemaakt.

Foto: Unrecorded

Een ander opvallend voorbeeld is The Classic T-Shirt Company, een Amerikaans label dat collecties in Los Angeles produceert van biologisch katoen dat onder goede werkomstandigheden en zonder pesticiden (en gegarandeerd vrij van genetisch gemodificeerde organismen) wordt gemaakt in India. Het bedrijf staat bekend vanwege de producten van superieure kwaliteit: de t-shirts blijven volgens tests zelfs na zestig keer wassen in uitstekende conditie. Bovendien investeert The Classic T-Shirt Company één procent van de omzet in goede doelen, zoals organisaties die zich inzetten voor schoon water, nieuwe bomen en de strijd tegen plastic.

Ook het Nederlandse label Unrobe heeft een bijzonder verhaal. Daan Ubachs startte het bedrijf vanuit principes zoals radicale transparantie, eerlijke prijzen en zero waste. Dat betekent onder andere dat alle t-shirts in kleine oplagen worden geproduceerd in Portugal en Italië. Op die manier houdt Unrobe goed zicht op fatsoenlijke werkomstandigheden in de textielfabrieken en wordt overproductie – en daarmee ook afval – voorkomen. Verder zet het label duurzame materialen zoals gecertificeerd biologisch katoen op nummer één, en is het open over de productielocaties en kosten van de collecties. Elk t-shirt is trouwens voorzien van een subtiele tekst, die de basic net dat beetje extra geeft.

Van sweater tot sok

Bij wardrobe basics gaat het niet alleen om t-shirts, maar ook om bijvoorbeeld sweaters, overhemden en sokken. Ook daarvan is anno 2020 een ruime duurzame keuze. Zo heeft Equi Clothing een uitgebreid assortiment met onder meer hoodies, t-shirts, jackets en petten voor mannen en vrouwen. Het merk let daarbij steeds op duurzame materialen en mens- en milieuvriendelijke productieprocessen. Zo werkt Equi samen met partners die bijvoorbeeld circulaire verfmethoden inzetten, wat water en chemicaliën bespaart.

Het Amsterdamse label Unrecorded heeft de creatie van hoogwaardige basics – zoals klassieke wollen truien, comfortabele sweaters en hoodies, en de ultieme t-shirts, polo’s, shorts, sokken, sjaals en mutsen – tot een ware kunst gemaakt. Unrecorded staat voor tijdloos design en duurzame materialen, gemaakt in fabrieken en naaiateliers die gecontroleerd worden op mens- en milieuvriendelijke praktijken.

Het jonge Nederlandse merk Cees N Co focust op het ultieme klassieke overhemd voor mannen. Dat vertaalt het merk in collecties die met zorg zijn ontworpen, en eerlijk worden gemaakt van honderd procent biologisch katoen. Met de tijdloze kleuren in de collectie – wit, zwart en blauw – zit je altijd goed.

Het sokkenmerk Qnoop staat bekend als de ultieme duurzame optie voor iedereen die met regelmaat te maken krijgt met het verlies van sokken in de wasmachine. De dames- en herensokken van biokatoen kan je namelijk met een knoopje aan elkaar vast maken, zodat elk paar tijdens het wassen bij elkaar blijft. Duurzaam detail: het knoopje is biologisch afbreekbaar.

Slow en actueel

Het Nederlandse slow fashion label So Good To Wear verkoopt onder meer longsleeves, mutsen en shawls (voor vrouwen en mannen). De missie van oprichters Fons en Jacqui is om mooie mode van duurzame kasjmier te maken. Hiervoor werkt het echtpaar samen met boeren, spinners en wevers in Nepal en China, die worden ondersteund om milieu- en diervriendelijke producten te ontwikkelen waarvoor ze een eerlijke prijs krijgen.

Dat duurzame basics daadwerkelijk in de mode zijn, bewijst onder meer het succes van slow fashion ontwerpster Joline Jolink. Haar label, dat bestaat sinds 2006 en exclusief wordt verkocht via een eigen webshop en twee winkels (in Utrecht en Rotterdam), let op verschillende aspecten van duurzaamheid. De tijdloze collecties worden in kleine oplagen gemaakt van biologische en gerecyclede stoffen. Aan uitverkoop doet Jolink dan ook niet. Een verantwoord gemaakt kledingstuk dat lang mee gaat – dat is nu eenmaal altijd actueel.

Foto: Skot Fashion

Wat vindt u van dit artikel?

Lynsey Dubbeld is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.