Top

Vintage: meer dan tweedehands

Tekst: Lynsey Dubbeld | Beeld: Lynsey Dubbeld / Carolien Baudoin

Vergeet de textielcontainers, mottenballen en kringloopwinkels. Tweedehands kleding is tegenwoordig hipper dan ooit. Maar hoe vind je hoogwaardige, of zelfs waardevolle vintage? En op welke manieren kun je zelf met tweedehands textiel aan de slag?

 

 

De zoektocht naar duurzame mode gaat niet altijd over rozen. Het vereist bijvoorbeeld milieukeurmerken zoeken, beoordelingssites uitpluizen, kritische vragen stellen aan winkelpersoneel. Verantwoord gemaakte kleding ligt nog altijd niet voor het oprapen in onze winkelstraten. Maar tweedehands is een supersimpele manier om de garderobe te vergroenen. Milieu Centraal geeft consumenten met een groen hart niet voor niets de volgende drie handvatten: koop tweedehands kleding; huur kleding voor eenmalige gebeurtenissen (zoals een gala of kinderfeestje); of kies kleding van gerecyclede materialen.

Bij bekende winkelketens zoals Marks & Spencer en H&M zijn al gerecyclede items te vinden. Ook Levi’s, G-Star en Kuyichi verwerken tweedehands materialen in nieuwe collecties. En duurzame merken zoals Kings of Indigo, MudJeans en Re-5 vragen klanten om hun aankopen na gebruik weer in te leveren voor recycling. En er zijn nog meer manieren om vintage een plek te geven in de garderobe.

 

Carolien Baudoin

Vintage online kopen

Nederlandse websites zoals Ilovevintage.nl en Designer-vintage.com bieden volop keuze in hoogwaardige tweedehandsjes. I Love Vintage, dat een webstore én een winkel in Amsterdam runt, heeft naast tweedehands tassen, laarzen en accessoires ook nieuwe (retro) kleding in het assortiment.

Bij Designer Vintage zijn items van toonaangevende merken zoals Chanel, Louis Vuitton en Prada te vinden. En klanten kunnen dit soort luxe producten ook (weer) via de webshop verkopen. Het internationale platform Vestiairecollective.com profileert zich nadrukkelijk als in- en verkoper van tweedehands designer labels.

En de website is meer dan een (luxe) marktplaats: er is ook nieuws te lezen over modeweken, kledingmerken en fashion styling. Het assortiment van Salon Heleen Hulsmann is geen vintage in de traditionele betekenis van het woord. Hulsmann en haar team verzamelen authentieke, hoogwaardige items uit recente designer collecties.

Dat betekent dat de kleding meestal minder dan drie jaar oud is. En dat de webwinkel en Amsterdamse salon naast bekende merken ook nieuw(er) modetalent verkopen. Zoals Christopher Kane, Ilja Visser, John Galliano en Spijkers & Spijkers.

Investment dressing: 3 top tips   

Echte vintage – unieke kleding van hoogwaardige labels uit de vorige eeuw – kan kostbaar zijn. Prijsbewuste modeliefhebbers denken dan ook bij de aankoop van een duur designer item aan de mogelijkheden om het in de toekomst als vintage te verkopen. De Amerikaanse website Fashionista.com vroeg zich daarom af: welke kleding en accessoires zijn de moeite van het investeren waard als je later een goede verkoopdeal wilt maken? Beroemde merken zoals Chanel, Louis Vuitton en Hermès doen het altijd goed. Vooral de zogenoemde iconische items (zoals de Chanel 2.55 tas) en limited edition collections behouden hun waarde. Luxe horloges worden trouwens steeds populairder op de tweedehandsmarkt, vooral als het gaat om Rolex en Cartier.

De meeste winst valt te behalen door ofwel snel te verkopen, ofwel minimaal tien jaar te wachten met doorverkoop. Bij limited editions treedt waardevermeerdering doorgaans al na een of twee modeseizoenen op. Klassieke items worden juist waardevoller naarmate ze (goed geconserveerd!) langer bewaard blijven – en daarmee zeldzamer worden.
Kleding is moeilijker met winst te verkopen dan accessoires zoals tassen en ceintuurs. En schoenen, doorgaans aan slijtage onderhevig, vormen doorgaans een investeringsrisico.

Winkels met bijzondere tweedehandsjes

In het Arnhemse atelier van Hiernamaals wordt gebruikte kleding omgetoverd tot nieuwe, unieke items. De winkel in het hippe Modekwartier verkoopt daarnaast nieuwe ontwerpen, die qua stijl goed te combineren zijn met de vintage collecties.
Doortje Vintage verkoopt via een webshop en een winkel in Eindhoven tweedehands kleding en accessoires uit de jaren vijftig tot en met negentig. De zussen Angela, Diana en Elisa Jansen, die Doortje Vintage in 2006 oprichtten, zijn ook het brein achter de eerste kledingbibliotheek van Amsterdam.

Kiki Niesten is vooral bekend geworden door haar chique modewinkel in Maastricht, waar ze de collecties van bijvoorbeeld Dolce & Gabbana, Donna Karan en Miu Miu verkoopt. Niesten opende recent een winkel in Amsterdam, waar ze afgeprijsde items van oudere seizoenen verkoopt. Dat klinkt misschien goedkoop of onmodieus, maar is het zeker niet. Ontwerper Alexander van Slobbe selecteerde namelijk voor de Keuze van Kiki de mooiste stukken uit de indrukwekkende collectie die Niesten de afgelopen 35 jaar verzamelde.

Duurzame vintage initiatieven

Tweedehands kleding is niet alleen een kwestie van kopen. Er zijn meer manieren om de vintage trend te omarmen. Zo is tweedehands kleding te leen bij de twee kledingbibliotheken in ons land. Bij Lena The Fashion Library in Amsterdam kunnen abonnees een aantal bijzondere vintage items lenen – en eventueel kopen.

Bij de Kledingbibliotheek in Utrecht hangen items in de schappen die door jonge ontwerpers zijn gecreëerd met afgedankt textiel. Een andere betaalbare manier om een tweedehandsje in handen te krijgen, zijn de immens populaire kledingruilfeesten. Zo’n kledingvariant van de Tupperware party kun je zelf organiseren. Een hip alternatief zijn de feesten die plaatsvinden met hulp van deskundigen zoals Little Green Dress, Das Nouveau Vod en Ecofabs.

Vanuit de luie stoel een tweedehandsje scoren zonder de portemonnee te hoeven trekken? Dan bieden online swapping sites uitkomst. Zoals Vinted.com (voor allerlei soorten kleding), Girlmeetsdress.com (voor jurken), of BorrowingMagnolia.com (voor bruidsjurken).

Zelf aan de slag met tweedehands textiel? Schakel dan gerust hulptroepen in. Op de websites van Het Goed en Chatoui zijn praktische ideeën en tips te vinden om nieuwe must-haves te maken van oude materialen. In Rok & Co, een boekje ‘voor de luie naaister’, laat ontwerpster/illustratrice Pieke Stuvel zien hoe je in een handomdraai je favoriete rokje in elkaar naait. Bij Repair Cafés, die op talloze plekken in ons land worden georganiseerd, kan je (gratis!) hulp krijgen bij het repareren van kapotte kleding.

Wat vindt u van dit artikel?

Lynsey Dubbeld is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.