Top

Een nieuwe kans voor tweedehands

Tekst: Lynsey Dubbeld | Beeld: VAUDE/Red Orka

Al aan het peinzen over goede voornemens voor het nieuwe jaar? Denk eens over vaker kiezen voor tweedehands kleding. Modemerken en -winkels geven je een steuntje in de rug: er zijn namelijk steeds meer must-haves van gerecyclede materialen.

Kledingbibliotheken, clothes swaps en leasejeans. Het zijn onderwerpen waarvan de Krant van de Aarde regelmatig verslag doet. Vintage is nu eenmaal in de mode. We kiezen steeds meer voor tweedehands kleding in plaats van fast fashion, en een groeiend aantal online platforms (zoals Vinted, The Next Closet en Zalando) maakt het makkelijker om gebruikte kleding te kopen en te verkopen. Tweedehands heeft dan ook allang geen stoffig imago meer: het is betaalbaar, duurzaam en aansprekend.

De populariteit van vintage is goed nieuws voor de verduurzaming van de modewereld. Zo’n vier procent van de wereldwijde afvalberg bestaat uit textiel. Volgens de meest recente cijfers van het CBS, die gaan over 2019, komt in Nederland 174 kiloton afgedankt textiel bij het restafval terecht. Meer dan de helft daarvan zou geschikt zijn geweest voor hergebruik of recycling. Nederlanders kopen jaarlijks gemiddeld twintig tot veertig nieuwe kledingstukken en zes paar schoenen.

Klimaatimpact

We kunnen als consumenten dus zeker een bijdrage leveren aan het tegengaan van de negatieve milieu-impact van de kledingindustrie. Consumentenvoorlichtingsbureau Milieu Centraal startte daarover al in 2019 een campagne met het motto Love your clothes. We kunnen vaker kleding ruilen, tweedehands kopen en kiezen voor een goede kwaliteit zodat items in onze garderobe langer meegaan. Daarnaast kunnen we in winkels vragen naar mode van gerecyclede materialen. Dat stimuleert de sector om er serieus werk van te maken.

Kleding van gerecyclede textielvezels is namelijk significant beter voor het milieu dan andere materialen. Omdat gerecyclede vezels een nuttige bestemming geven aan textielafval, hoeven er geen nieuwe grondstoffen voor te worden gemaakt. Dat scheelt onder meer water, energie, chemicaliën en landbouwgrond. In het recyclingproces worden natuurlijk wel energie en water verbruikt, maar volgens Milieu Centraal gaat het om veel kleinere hoeveelheden dan bij het maken van stof uit nieuwe materialen. Zo heeft een gerecyclede wollen stof per kilo een bijna zeven keer lagere klimaatimpact dan de nieuwe variant.

PET-flessen uit zee

Voor allerlei basics in je garderobe zijn inmiddels varianten van gerecyclede materialen te vinden. Vooral gerecycled polyester, dat wordt gemaakt van bijvoorbeeld PET-flessen die uit zee zijn opgevist, is bij merken en winkels populair. In veel sportkleding, die van oudsher vaak van synthetische stoffen is gemaakt, duikt het gerecyclede plastic op.

Outdoormerk VAUDE gebruikt synthetisch dons, gemaakt van gerecycled polyester, als voering voor winterse jassen.

Ook voor jeans, die vanwege het intensieve en chemische productieproces bekend staan als buitengewoon milieubelastend, is recycling een veelgebruikte methode geworden.

Onder andere Levi’s, G-Star en Kuyichi verwerken al tweedehands vezels in nieuwe collecties. Duurzame denimmerken zoals Kings of Indigo en MudJeans vragen klanten bovendien om aankopen na gebruik weer in te leveren, en maken er dan nieuwe collecties van.

Circulaire aanpak

Een circulaire aanpak betekent een grote verandering voor de traditionele markt, waarin wij als consumenten een product kopen, gebruiken en weggooien. Gestimuleerd door het Rijksbrede Programma Circulaire Economie werken steeds meer partijen aan gesloten kringlopen waarin al het afval een nieuwe grondstof is. Een circulaire productieketen vereist niet alleen een hergebruik van oude materialen, maar ook een andere manier van design en verkoop.

Een vooruitstrevend voorbeeld zijn de circulaire babyrompers van het Amsterdamse label Red Orka. Als ouder kan je er een abonnement afsluiten op duurzaam gemaakte rompertjes, waarmee je steeds de juiste maat in huis hebt. De items waar je baby is uitgegroeid, stuur je terug via de post, waarna Red Orka ze intensief reinigt en weer levert aan andere ouders.

Doodeenvoudig en overbekend

Klinkt het allemaal toch erg ingewikkeld? Bedenk dan dat het doodeenvoudige en overbekende consuminderen uiteindelijk de meest duurzame strategie is. Als iedere Nederlander drie kledingstukken minder koopt, dan scheelt dat volgens Milieu Centraal per jaar maar liefst ruim 950 kiloton aan CO2-uitstoot.

Wat vindt u van dit artikel?

Lynsey Dubbeld is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.