Top
TUI

Ontwerp van een duurzame vakantie

Foto’s: TUI

Bij een carrière in duurzaamheid denk je misschien in eerste instantie aan de oprichter van een fairtrade bedrijf. Of een bloeiende yogaschool. Maar juist bij TUI, de grootste reisorganisatie van Nederland, houdt een team van experts zich fulltime bezig met dit onderwerp.

Anita Oosterlee en Hannah de Blaeij werken voor dit team en worden door hun collega’s ook wel gekscherend het ‘groene geweten’ van het bedrijf genoemd. Want wie bij duurzaam alleen aan kleinschalige initiatieven denkt, heeft het mis. Anita Oosterlee vertelt: “Vakantiegangers koppelen duurzame reizen niet aan grootschalige reisorganisaties. Terwijl het zonneklaar is dat er maatregelen nodig zijn om straks onze kinderen óók te laten genieten van al het moois op de wereld. TUI neemt daarin daarom het voortouw. Het team waarin ik werk investeert in innovatie, onderzoek en ontwikkeling van duurzaamheid en toerisme.”

Nadenken over kleinste details

Voor Oosterlee bestaat haar dag het ene moment uit het zorgen dat nóg meer hotels een erkend duurzaamheidslabel krijgen, het andere moment is ze bezig met de CO2 uitstoot van de airline TUI fly. Die moet de laagste van Europa zijn. Maar ze denkt ook simpelweg mee hoe je de milieuimpact van de kantoren en reisbureaus zo klein mogelijk houdt. Dat klinkt allemaal best abstract. En juist daar komt haar evenknie Hannah de Blaeij die voor TUI Care Foundation, de corporate foundation van TUI Group, werkt om de hoek kijken.

Vakantiegangers matchen met goede doelen

“We vinden het belangrijk dat we concréét bijdra-gen aan de ontwikkeling van vakantiebestemmingen. Met TUI Care Foundation ondersteunen we lokale projecten”, vertelt Hannah de Blaeij. Om een voorbeeld te geven: de traditionele boeren op Kreta krijgen het steeds lastiger. Ze zijn vaak klein, hebben weinig reserves en vinden moeilijk hun weg naar de afzetmarkt. Meer en meer landbouwbedrijven moeten sluiten. TUI Care Foundation steunt deze boeren bij de overstap naar het verantwoord verbouwen van druiven en olijven en matcht hen met het toerisme.

Olijfolie die naar meer smaakt

Het idee is simpel. De wijn en olijfolie smaakt naar meer en deze biologische en lokale producten verdienen een plekje in de koffer naar huis. De Blaeij: “We zorgen dat de olijfolie waar de kok van het hotel scheutig mee is, in de winkel om de hoek ligt. Net als die ene wijn van je favoriete restaurant. En natuurlijk biedt TUI flink wat smaakvolle excursies aan. Dus als je te buiten gaat aan mezes, choriatiki en keftedakia, support je tegelijkertijd de lokale economie op Kreta.”

Je eigen duurzame vakantie regelen?
Kijk op www.tui.nl/verantwoord-reizen

Wat vindt u van dit artikel?

De Krant van de Aarde is een positief en redactioneel onafhankelijk medium. Authenticiteit, innovatie en natuur zijn thema’s waar de krant voor staat. De krant biedt lezers inspiratie waarmee ze hun vanzelfsprekend duurzame leefstijl invulling kunnen geven. Terugkerende rubrieken zijn voeding, gezondheid, wonen, vrije tijd, cultuur en mode. Naast inspirerend is de Krant van de Aarde spraakmakend op het gebied van duurzaamheidskwesties.