Top
millennials

Millennials: Gaan zij de wereld redden?

Wanneer je zoekt op Millennials in combinatie met duurzaamheid kom je twee ideeën tegen. De ene kant noemt hen de Groene Generatie: de generatie die is opgegroeid met de klimaatverandering en in het belang van zijn eigen toekomst duurzame keuzes maakt. Aan de andere kant lijken harde cijfers een ander beeld te geven. Die zeggen dat Millennials geen koplopers zijn, maar trendvolgers. Zij passen hun gedrag pas aan wanneer het duurzame alternatief flink ingeburgerd is. Zo zijn Millennials kampioen afval scheiden, maar wordt er ook nog steeds vooral door deze groep gevlogen met het vliegtuig… Wat vindt een Millennial hier zelf van? Gaan Millennials de wereld redden of zal het aankomen op een volgende generatie?

Tekst: Luna van Opstal

Al sinds de basisschool leer ik over de klimaatverandering. Ik weet niet anders dan dat er een gat in de ozonlaag zit en dat de polen aan het smelten zijn waardoor de ijsbeer met uitsterven bedreigd wordt. Ook weet ik niet beter dan dat we daarom bijvoorbeeld afval scheiden, de kraan dichtdoen tijdens het tandenpoetsen en vaak fietsen of de trein nemen in plaats van de auto te pakken. Dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om mijn gedrag te verbeteren weet ik anderzijds ook. Ik maak me weleens schuldig aan kopen bij Primark of bestellen bij Chinese webshops, omdat het daar gewoon lekker goedkoop is… Ik eet eigenlijk vrijwel iedere avond een stuk vlees bij het avondeten, gewoon omdat dat lekker is…

Dit komt overeen met de cijfers die veel genoemd worden. Het komt er vaak op neer dat Millennials best duurzaam willen leven, maar hun principes snel laten varen zodra zij er meer geld aan kwijt zijn. Daardoor blijven de goedkope Chinese webshops zoals AliExpress zo populair. Waarom zou je twintig euro betalen voor een hoesje voor de iPhone, als je eenzelfde achterkantje voor drie euro online kan bestellen? En het vliegen…  Dit is ook iets waar iedereen zich weleens schuldig aan maakt, terwijl we weten dat het slecht is voor het milieu. Een vliegreis is zeven tot elf keer zo vervuilend als diezelfde afstand afgelegd met de trein bijvoorbeeld. Millennials zijn misschien niet op de hoogte van de exacte cijfers, maar snappen zeker het principe. Toch geeft bijna de helft van deze generatie toe dat zij vorig jaar met het vliegtuig op vakantie zijn gegaan!

Kloppen de vele cijfers en onderzoeken dan toch? Hoeft de wereld niet te verwachten dat zij door de Millennials gered gaat worden? Ik denk dat dat aan de andere kant weer een beetje kort door de bocht is. Millennials kunnen in hun gedrag op individueel vlak dan misschien nog wat kilometers maken, als groep zijn zij druk bezig met verduurzamen.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat Millennials liever iets kopen bij een bedrijf dat tijdens het productieproces rekening houdt met het milieu dan een bedrijf dat dat niet doet. Omdat Millennials de grootste generatie zijn op het moment en het overgrote deel van de beroepsbevolking gaan uitmaken in de komende vijf jaar, dwingen zij de huidige markt groener te produceren. Bedrijven die niet doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen – rekening houden met het milieu tijdens het gehele productieproces – zullen in de komende jaren worden gedwongen groen te produceren of zullen van de markt verdwijnen bij gebrek aan klanten.

Millennials zijn daarnaast actief bezig met zelf duurzame alternatieven opzetten. Er zijn meer eenmanszaken en freelancers dan ooit tevoren en dit komt grotendeels door het aantal Millennials dat voor zichzelf begint omdat zij een gat hebben gevonden in de duurzame markt. Deze zelfstandige ondernemers, die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zorgen dat consumenten een duurzaam alternatief hebben voor een bepaald product of dienst. Kijk bijvoorbeeld naar de groene alternatieven voor deodorant, zoals die van de LEKKER Company. Dit is bedacht door Dewi van de Waeter: een Millennial die aan haar keukentafel besloot deodorant te verduurzamen. Of neem Wesley dos Santos. Hij zag dat veel toeristen Rotterdam vanaf het water willen verkennen, maar de boten niet milieuvriendelijk waren. Zijn oplossing? Een milieuvriendelijk alternatief: een bootverhuur van elektrische boten met ingebouwde vuilvangers. Dit werd iKapitein. Een laatste voorbeeld is Roel Schatorje. Met steenpapieren en uitwisbare schrijfwaren gaat hij de papierverspilling en ontbossing tegen. Zijn bedrijf MOYU produceert notitieboekjes die je tot wel vijfhonderd keer zo lang kunt gebruiken als een regulier notitieboekje, omdat je de pagina’s kunt uitwissen na gebruik!

Dit zijn nog maar drie voorbeelden van Millennials die de wereld een handje helpen met hun onderneming. Deze voorbeelden komen uit de Duurzame Jonge 100. Op de website van de De Jonge 100 kun je dus nog 97 van dit soort voorbeelden bekijken! De lijst wordt door het dagblad Trouw elk jaar opnieuw samengesteld en daarin worden de honderd duurzaamste jonge koplopers genoemd. De door hun opgerichte initiatieven dragen allemaal een steentje bij aan het verduurzamen van de huidige samenleving en zijn opgericht door iemand onder de 32 jaar: een Millennial.

Al met al is de Millennial op gebied van duurzaamheid niet zo eenzijdig als sommige onderzoeken doen voorkomen. Toegegeven, er zijn nog kilometers te maken op bepaalde vlakken, vooral op individueel vlak, maar onderschat deze generatie niet! De Millennials zijn ondernemend en actief op zoek naar duurzame alternatieven voor de manier waarop de samenleving op dit moment ingericht is. In de komende jaren denk ik zeker dat Millennials nog meer van zich laten horen en de markt nog groener wordt dan deze nu al is. Misschien is deze generatie niet de generatie die de wereld gaat redden op de korte termijn, maar we maken zeker een verschil!

Wat vindt u van dit artikel?

De Krant van de Aarde is een positief en redactioneel onafhankelijk medium. Authenticiteit, innovatie en natuur zijn thema’s waar de krant voor staat. De krant biedt lezers inspiratie waarmee ze hun vanzelfsprekend duurzame leefstijl invulling kunnen geven. Terugkerende rubrieken zijn voeding, gezondheid, wonen, vrije tijd, cultuur en mode. Naast inspirerend is de Krant van de Aarde spraakmakend op het gebied van duurzaamheidskwesties.