Top
antroposofische gezondheidszorg

Interdisciplinaire basismodule antroposofische gezondheidszorg

Voor mensen met een beroep in de gezondheidszorg, die graag antroposofisch willen leren werken bestaat de mogelijkheid om via de interdisciplinaire basismodule van de academie antroposofische gezondheidszorg, door te stromen in één van de applicatie-opleidingen van artsen, psychologen en gedragskundigen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten.

antroposofische geneeskunde

 

Van het basismodule-jaar wordt de interdisciplinariteit hoog gewaardeerd omdat in de praktijk later de diverse beroepsgroepen ook samen werken rondom de patiënt. Dat is kenmerkend voor de antroposofische zorg.

In het cursustraject wordt een basis gelegd in de gezichtspunten van de antroposofische menskunde.

Cursisten waarderen het ervaringsgericht leren dat centraal staat. Naast thema-lessen, komen ook fenomenologie en de kunsten als werkvorm aan bod. 

Tot nu toe volgden 62 artsen de basismodule, 35 psychologen/ gedragskundigen/ maatschappelijk werkers, 29 verpleegkundigen en 29 fysiotherapeuten.

De basismodule kan ook gevolgd worden als oriÎntatie en verdieping, zonder een direct vervolg in een verdere antroposofische beroepsopleiding.

Het certificaat Basismodule Academie Antroposofische Gezondheidszorg

• is een voorwaarde voor deelname aan de cursus ëAntroposofische Geneeskunde voor artsení van de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Artsen (NVAA)

• is een voorwaarde voor verdere scholing bij

• de Nederlandse Vereniging ter bevordering van de Antroposofische Psychotherapie (NVAP)

• de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Fysiotherapeuten (Stibaf)

• de Nederlandse Vereniging van DiÎtisten werkzaam vanuit de Antroposofie (NVDA)

• Plegan opleidingen voor verpleegkundigen

• de Beroepsgemeenschap van Psychosociale Hulpverleners werkend vanuit de Antroposofie (BPHA)

Fysiotherapeut Freek Rijvers over de basismodule

“In mijn reguliere opleidingen heb ik geleerd om vanuit een hypothese gericht te werken naar een conclusie. Soms is dit natuurlijk prima. Maar het kan er – zeker bij een meer gecompliceerd (psychosomatisch) klachtenpatroon- toe leiden dat je meer bezig bent te kijken of je eigen gedachten kloppen, dan dat je gericht bent op het wezen van de ander.

Als je vanuit het 3-, 4- of 7-ledig mensbeeld vertrekt, geeft dat kleur en diepte aan datgene waar je naar kijkt. Je kunt vanuit het eigene van de persoon, een beeld proberen op te bouwen van een klachtenpatroon dat onverklaarbaar lijkt. En op deze wijze kan je iemand hiervan zelf de betekenis laten vinden. Het is mooi als iemand de samenhang in zijn leven hierdoor zelf kan ontdekken. Afhankelijk van de persoon die ik voor mij heb, breng ik hierbij het mensbeeld meer of minder expliciet ter sprake.”

Een fundament voor elke discipline

De basismodule is een krachtige kennismaking met de antroposofische visie op gezondheidszorg.

Het doel van deze 20-daagse cursus is om je visie op gezondheid en ziekte te verbreden met antroposofische diagnostiek en behandelmogelijkheden. Dit geeft je direct een rijk palet om in je werk tot creatieve en geïndividualiseerde oplossingen te komen.

Zingeving en diepgang

De basismodule biedt je een aantal ontwikkelingsmogelijkheden. Je waarneming wordt verder geschoold en je mogelijkheden tot hulpverlening uitgebreid. Het interdisciplinaire karakter van de module verdiept je menskundig inzicht en versterkt de competenties tot samenwerking. Een ander aspect is het ontwikkelen van geschoolde zelfreflectie. Na de basismodule is je visie op gezondheid en ziekte verbreed. Bij het bevorderen van gezondheid heb je dan handvatten om rekening te houden met ontwikkelingsaspecten van jezelf en je cliënten. Dat geeft je werk meer zingeving en diepgang.

Didactische vormen

Je eigen ervaringen vormen de basis voor het leren en ontwikkelen van nieuwe inzichten en vaardigheden.

Didactische vormen die ingezet worden zijn: waarnemingsoefeningen, interactieve colleges menskunde, kunstzinnige activiteiten, biografisch werk, casuÔstiekbesprekingen, zelfstudie, werkgroepen en intervisie.

Deze verschillende werkvormen maken de basismodule interessant en levendig. De colleges worden gegeven door bevlogen docenten met ruime ervaring in de gezondheidszorg.

Accreditatie

Accreditatie is verleend door de ADAP (accreditatie van deskundigheid bevorderende activiteiten voor paramedici) voor 210 punten en bij de V&VN.Accreditatie is aangevraagd bij het NVO/NIP voor GZ-psychologen, klinisch psychologen en orthopedagogen. Ook voor artsen bij KNMG cluster 1 en voor POH-GGZ is een aanvraag ingediend.

Arts Hanneke Schulz over de basismodule

“Het begint heel overweldigend, de interdisciplinaire basismodule. We zijn als reguliere arts opgeleid om met een bepaalde bril naar problemen te kijken. Ineens worden er totaal andere manieren van kijken naar de wereld geïntroduceerd. Je verkent onder andere het gebied van de driegeleding, van de viergeleding en de embryologie.”

“Je ‘oude’ referentiekader wordt compleet weggeblazen. Daarna blijkt eigenlijk pas hoe mooi deze antroposofische benaderingswijze het reguliere ondersteunt. Het zet deze zeker niet aan de kant, maar vult aan. Als het nodig is wordt er reguliere medicatie ingezet. Met name in preventieve zin en op het gebied van algeheel welbevinden schept de antroposofie nieuwe mogelijkheden.”

Voorlichtingsbijeenkomsten

Geïnteresseerden kunnen voorlichtingsbijeenkomsten bezoeken. Kijk voor de data op onze website.

Op de website www.academieag.nl is het jaarprogramma, de indeling van de lesdagen en de studiegids te downloaden.

Wat vindt u van dit artikel?