Top

Een compliment is geen #METOO maar…

Tekst: Saskia Paulissen

Laatst hoorde ik dat door #metoo mannen geen spontane complimenten meer durven geven op de werkvloer. Uit angst dat hun gedrag als ongepast wordt beoordeeld. Is dat nu de bedoeling?

Zware protocollen

The Voice of Holland. Wie heeft het er niet over gehad de laatste weken. Ineens draaide het programma om een heel ander stemgeluid dan een mooie zangstem, namelijk van je uitspreken tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. #metoo was helaas weer trending.

Nu zouden in elke organisatie alle stoelen moeten draaien voor mensen die grensoverschrijdend gedrag aan de kaak stellen, maar naar mijn mening wordt er soms iets te hard doorgeslagen. Sinds #metoo hoor ik te vaak dat vooral mannen geen complimenten meer durven geven aan vrouwelijke collega’s, uit angst dat hun gedrag als ongepast wordt beoordeeld. Sommige organisaties gaan zelfs zover dat alle gedrag in zware protocollen wordt gegoten.

Een voorbeeld: als je een vrouw twee keer complimenteert op basis van haar senioriteit (lees ervaring) dan kan dat als leeftijdsdiscriminatie worden opgevat en ben je dus fout bezig. Als ik dat hoor dan denk ik: dat kan toch niet de bedoeling zijn, mensen?

In perspectief

Geloof mij, ik begrijp heel goed wat #metoo inhoudt want helaas heb ik zo ook mijn ervaringen gehad met seksuele intimidatie op de werkplek dus ik wil niks bagatelliseren.

Wat ik wel wil is de boel in perspectief houden. Met dat doorslaan betitel je naar mijn mening elke man als potentiële dader en dat riekt ook naar grensoverschrijdend gedrag. En wat gebeurt er als we ons nooit meer positief uit durven laten tegenover collega’s. Het is toch te treurig voor woorden dat als je oprecht vriendelijk bent, je tien keer moet nadenken of je dat ook zo mag uiten? Ik kan je vertellen, de sfeer wordt er echt niet beter op.

Mensen groeien nog steeds van positieve aandacht. Juist op de werkplek is het belangrijk dat je je gezien voelt en dan is een compliment nog steeds de mooiste vorm.

Saskia Paulissen is dagvoorzitter en zakelijk flirtcoach met als specialiteit man/vrouw communicatie en ze heeft een praktijk voor relatiecoaching. Kenmerkend voor haar optredens zijn humor, enthousiasme en volop interactie met de zaal.

Gezien worden

Ik heb nog wel een kleine tip. Vrouwen krijgen op de werkvloer vaker complimenten over hun uiterlijk dan over hun prestaties. Nu groeien mensen het meest als ze geprezen worden om hun gedrag dus wil je echt effect sorteren met je compliment, prijs dan niet de outfit maar wat iemand doet. En voor de rest, lieve mensen, blijf vooral oprecht spontaan want een werkvloer waar een vriendelijke toon niet mag klinken, daar krijg niemand de handen voor op elkaar.

… een grapje kan ongemakkelijk voelen

Tekst: Tara Boxman

Tara Boxman is directeur van Miss Business, presentator bij Schie TV, toezichthouder bij Siriz en bracht vorig jaar haar haar bestseller ‘van Tienermoeder naar Zakenvrouw’ uit.

Op kantoor

Hij vroeg op vrijdagmiddag aan de telefoon ‘of ik nog een beetje geil was’.

Toen ik aangaf dat wij ons werk niet kunnen doen, omdat hij ons niet van de juiste input voorzag kreeg ik te horen ‘dat ik niet zo emotioneel’ moest reageren. Toen mijn medewerkers bijna huilend uit een online meeting met hem kwamen, beweerde hij dat er niets was gebeurd en het een prettig gesprek was.

Bovenstaande gebeurtenissen staan in willekeurige volgorde en beschrijven de gang van zaken binnen mijn marketingbureau met een specifieke klant. Mijn team is betrokken en hecht en de dames in mijn team niet op hun mondje gevallen. Dat laatste ben ik zeker niet en toch zakten we dieper in een respectloos moeras van (vrouw)onvriendelijkheid.

Een simpel grapje

Het begon met een grapje, zoals het vaak begint als ik de verhalen van andere vrouwen hoor. Een simpel grapje, waarbij je weerstand voelt, maar niet meteen je mond opentrekt. Het is immers maar een grapje? Doe niet zo flauw, beetje humor joh. En niet vergeten he, de klant is koning. En dus laat je het als vrouw toe, terwijl je je steeds ongemakkelijker begint te voelen en dat aan de overkant nergens aangevoeld wordt.

De samenwerking met deze klant heb ik opgezegd. Ik baalde. Ik heb elke klant nodig om mijn bureau draaiende te houden, maar waar mijn klant koning is, ben ik nog altijd de keizer. En deze keizer heeft geleerd. De volgende trek keer trek ik direct mijn Rotterdamse tetter open bij het eerste grapje. Dan maar geen humor, dan maar weggezet worden als emotioneel. Ik vind het prima.

Wat jij ervan kunt leren? Accepteer dat eerste grapje niet. Maak dat eerste grapje niet. Respect kost geen stuiver.

Oh ja, we hebben ruimte voor een nieuwe klant.

Wat vindt u van dit artikel?