Top
concept

Een betere aarde is te koop

Tekst: Redactie

De website heet heel simpel ‘degoedegids.nl’, maar achter die simpele naam schuilt een bijzonder concept om een serieuze bijdrage te leveren aan een duurzame economie. Initiatiefneemster Annemarie de Raadt geeft in bevlogen woorden aan wat ze met haar Goede Gids wil bewerkstelligen: ‘Door ons koopgedrag bepalen wij consumenten voor een groot deel hoe de wereld er uitziet. Graag wijzen wij hiervoor naar overheid of bedrijfsleven. Maar helaas óf juist gelukkig hebben wij die macht in handen.

Laten wij bedrijven links liggen, die er een potje van maken en kiezen we voor ondernemingen, die zorgvuldig omgaan met mens, dier en onze aarde: het maakt een wereld van verschil. Want bedrijven, die werknemers uitbuiten, het milieu vervuilen of dieren mishandelen zullen bij gebrek aan klandizie simpelweg verdwijnen. Mooier én makkelijker kan eigenlijk niet!’

Betrouwbaar

De Goede Gids wil het consumenten dus makkelijker maken om voor de goede bedrijven te kiezen en dat doet ze ten eerste door ze te selecteren volgens duidelijk criteria. Tot nu toe heeft de Goede Gids ruim 5.000 Goede bedrijven geselecteerd. Van biologische bakker en restaurant in de buurt tot duurzaam elektronicamerk of fatsoenlijke modeketen. Ze laat zien wat deze Goede bedrijven te bieden hebben en geeft daarbij inspirerende achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld over het verschil tussen minerale en synthetische cosmetica of over het maakproces van schoenen.

Annemarie de Raadt: ‘Door te kiezen voor goed gemaakte producten, wordt de wereld zo veel mooier! Maar ja, wat is goed? Dat is voor een consument niet zo makkelijk uit te zoeken. Daarom heb ik met een klein enthousiast team de Goede Gids opgezet: een objectieve bron van informatie en inspiratie over goede bedrijven en de producten, die ze verkopen. Heel belangrijk daarbij is betrouwbaarheid. Er is al voldoende greenwashing. Bedrijven worden kosteloos opgenomen in de Goede Gids en ze kunnen ook niet adverteren. Bedrijven staan in de Goede Gids omdat ze er in thuis horen, niet omdat ze betalen.’

Hoe ben je op het idee gekomen van de Goede Gids? Annemarie de Raadt: ‘ Enkele jaren geleden werkte ik als MVO-manager bij de elektroretailer BCC, die het voortouw wilde nemen in de verduurzaming van de elektronicabranche. Ik deed daar een opvallende ontdekking. Een toenemend aantal klanten begon te vragen om energiezuinige apparaten, vanwege het milieu en omdat het nu eenmaal geld uitspaart. Daardoor ontstond er een inhaalrace tussen fabrikanten; wie kan de meest energiezuinige koelkast, droger of televisie produceren? Het gevolg: het huidige energieverbruik van huishoudelijke apparaten is een fractie van 10 jaar geleden en energieslurpers worden niet of nauwelijks meer gemaakt. Vorig jaar zijn ze door de EU verboden, maar dat lijkt toch een beetje mosterd na de maaltijd.’

Mooie voorbeelden

Tal van mooie voorbeelden laat zien dat fabrikanten doen wat de consument wil. Door publiciteit over slavenarbeid in de cacaobranche, lieten we massaal foute chocoladeletters links liggen en verdwenen ze uit de schappen. De plofkip raakt steeds meer uit de gratie, dus doen supermarkten hun best om beter kippenvlees aan te bieden. Het omgekeerde is ook het geval: het aanbod van biologisch voedsel wordt steeds groter omdat de vraag stijgt. Niet alleen omdat we onze eigen gezondheid belangrijk vinden, maar ook omdat het welzijn van het milieu en de dieren ons aan het hart gaat. Het gevolg is prachtig: door de stijgende verkoop, daalt de prijs, waardoor de afzet weer verder kan stijgen omdat de prijs steeds minder een struikelblok wordt om voor biologisch te kiezen.’ 

Die hogere prijs is voor veel mensen toch een drempel om voor goede producten te kiezen. Ook daar helpt de Goede Gids bij.  Annemarie: Door de kosteloze promotie krijgen deze – vaak kleine – bedrijven de ruimte om iets van voordeel weg te geven aan klanten zonder dat het ten koste gaat van hun winstmarge. Door het voordeel zullen meer mensen kiezen voor duurzaam en zo die positieve spiraal van omzetstijging en prijsdaling in gang zetten.

Waar leeft de Goede Gids dan van? Annemarie lacht: ‘ Niet van de lucht, daarvoor is het een te grote klus. Als je de Goede Gids een mooi initiatief vindt dan kun je voor € 10 per jaar een Goede klanten passe-partout kopen. Ik noem het ‘wellicht de meest lucratieve vorm van crowdfuding’ want je krijgt direct rendement. Als Goede klant kun je namelijk gebruik maken van al het voordeel dat Goede bedrijven weggeven  Dat kan een speciale korting zijn maar vaak gaat het in de vorm van cadeautjes. Ook ontvang je TeGoedjes, spaarzegels waarmee je de helft van de prijs van veel producten kunt betalen. Zo maken we het duurzame aanbod niet alleen bekender maar ook beter betaalbaar. Dus aantrekkelijker voor meer mensen. Met elkaar zorgen we zo voor een betere wereld!’ 

www.degoedegids.nl

Wat vindt u van dit artikel?

De Krant van de Aarde is een positief en redactioneel onafhankelijk medium. Authenticiteit, innovatie en natuur zijn thema’s waar de krant voor staat. De krant biedt lezers inspiratie waarmee ze hun vanzelfsprekend duurzame leefstijl invulling kunnen geven. Terugkerende rubrieken zijn voeding, gezondheid, wonen, vrije tijd, cultuur en mode. Naast inspirerend is de Krant van de Aarde spraakmakend op het gebied van duurzaamheidskwesties.