Top

Duurzaam tot in de puntjes

Tekst: Lynsey Dubbeld | Beeld: Loop.a life | Kuyichi | So Good To Wear

Een duurzame outfit maak je helemaal af met verantwoord geproduceerde accessoires. Van sokken tot sjaals en van oorbellen tot handschoenen.

Het nieuwe normaal staat in het teken van saving the planet. Dat schreef Greg Petro van marketingplatform First Insights vorig jaar in Forbes over de impact van de coronacrisis op ons koopgedrag. De wereldwijde pandemie heeft de beweging naar duurzame consumptie in een volgende versnelling gezet. Allerlei consumentenonderzoeken laten zien dat met name jongeren steeds meer kiezen voor duurzame merken.

Tegelijkertijd signaleerde journalist Sarah Butler van de Britse krant The Guardian dat tweedehands kleding mainstream aan het worden is. Jongeren zijn op zoek naar alternatieven voor de eenvormigheid van fast fashion en naar kleding die het milieu niet schaadt.

Van basics tot accessoires

Duurzame mode belooft anno 2022 dan ook de norm te worden. De trend wordt niet alleen ingegeven door de groeiende vraag van consumenten. Daarnaast spelen er bijvoorbeeld ook ontwikkelingen in het beleid en de wet- en regelgeving op het terrein van eerlijke handelspraktijken en circulaire economie. Ook technologische innovaties, zoals rond textielrecycling en 3D-printing, zijn van invloed.

De toenemende aandacht voor duurzaamheid in de modesector betekent dat voor basics en populaire kledingstukken steeds meer varianten op de markt zijn die zijn gemaakt met respect voor mens, milieu en dier.

Op zoek naar duurzame jeans, t-shirts, overhemden, sweaters, truien en sneakers? Je gaat ze zeker vinden, online en in de winkelstraat. Bij bekende merken en retailers, en bij gespecialiseerde designers, labels en winkels.

De duurzame trend heeft inmiddels ook geleid tot een opmars van verantwoorde accessoires en sieraden. Denk aan tassen van gerecycled of zelfs veganistisch leer (O My Bag, Myomy). Sokken van gerecyclede visnetten (Healthy Seas Socks), biokatoen (Qnoop), of bamboe (King Louie Organic). Sieraden van goud en zilver uit afgedankte mobieltjes (Nowa), of van fairtrade zilver (A Beautful Story).

 

 

Kuyichi —->>

So Good To Wear

Van top tot teen

Slimme designers en labels creëren collecties met kledingstukken inclusief de bijpassende accessoires. Daarmee steek je je – letterlijk en figuurlijk – van top tot teen in verantwoorde items.

Zo verkoopt het duurzame denimlabel Kuyichi, dat al sinds 2001 bestaat, inmiddels veel meer dan jeans. Denk aan shirts, jassen en jurken én aan accessoires zoals riemen van milieuvriendelijk geproduceerd leer en sokken van biologisch katoen.

Of neem So Good To Wear, het merk van Fons en Jacqui Burger dat in het teken staat van luxe cashmere die met respect voor mensen, dieren en milieu wordt gemaakt. Er zijn onder andere t-shirts, longsleeves, vesten en pantalons voor dames en heren. De lange sjaals en korte kragen zijn unisex. Alle items zijn handgemaakt, met traditionele weeftechnieken, en speciaal ontworpen om lang mee te gaan.

Een ander merk dat een tijdloze stijl en een hoge kwaliteit combineert met duurzaamheid is Unrecorded. Oprichters Jolle van der Mast en Daniel Archutowski focussen op hoogwaardige items die in alle seizoenen een essentieel onderdeel van je garderobe zijn. Naast basics van gecertificeerde biokatoen en denim bestaat de collectie van Unrecorded inmiddels ook uit wollen kledingstukken. Daarnaast zijn er portemonnees van plantaardig gelooid leer en allerlei sjaals, mutsen en sokken.

Extra fijn in de wintermaanden zijn natuurlijk duurzame accessoires om kou en regen te doorstaan. De collecties van het Nederlandse circulaire modemerk Loop.a life bestaan uit comfortabele jurken, truien en vesten van gerecycled wol en katoen, en je vindt er ook warme mutsen en sjaals. Het Amsterdamse label Maium, dat is gespecialiseerd in duurzame, functionele en tijdloze regenkleding van gerecyclede plastic flessen, verkoopt waterdichte handschoenen en hoedjes. Zo wordt het winterse weer bijna een feestje…

Wat vindt u van dit artikel?

Lynsey Dubbeld is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.