Top
ondernemen

Betekenisvol ondernemen, de nieuwe Rijkdom voor bedrijven

Tekst: Patrick R. van Zuijlen

Mijn vorige columns gingen over klimaatpositief ondernemen, met hogere bedrijfswinst als gevolg. Daarover kreeg ik veel vragen: ‘hoe kan dat, want betekenisvol ondernemen kost toch geld?’ In vier stappen de uitleg.

MVO Nederland noemt Betekenisvol ondernemen “De Nieuwe Rijkdom”. Winst maken ten koste van planeet en maatschappij, heeft zijn langste tijd gehad. 

Stap 1: kies een spraakmakende ambitie. De Vegetarische Slager wil de grootste slager ter wereld worden, tapijtenfabrikant Interface onderneemt al jaren klimaatpositief en Kipster levert het meest duurzame ei ter wereld. Deze missies vallen op, je krijgt (media-) aandacht en je trekt nieuwe klanten. 

Mogelijk heeft jouw bedrijf moeite om goed en jong personeel te vinden. Bedenk dan dat mensen graag willen werken voor een bedrijf met een gave missie. Tony’s (Cacao-keten slaafvrij) en Ocean Cleanup (Oceaan plasticvrij in 5 jaar) ontvangen veel meer open sollicitaties dan bedrijven zonder betekenisvolle ambitie.

Belangrijk, een ambitie hoeft niet per se sexy te zijn. Zo begeleiden we een groep bedrijven uit de kledingbranche om de enorme berg gebruikte kleding uit de verbrandingsovens te krijgen. Als dat lukt…

En? Welke spraakmakende ambitie heeft jouw bedrijf? 

Stap 2: optimalisatie van jouw bedrijf om de spraakmakende ambitie mogelijk te maken. Mijn bedrijfsoptimalisatie-ervaring leert dat het financiële bedrijfsresultaat gemiddeld met 10-30% omhoog kan. Naast omzetgroei de tweede financiële pijler om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst.

Stap 3: krachtige leiders met lef. Zij transformeren hun bedrijven en gaan op weg naar betekenisvolle koploper in hun sector. Nieuwe Rijkdom dus, in elke sector toepasbaar.

Stap 4: krachtige marktcommunicatie over hoe je deze ambitie realiseert.

En het werkt. Onderzoek (2007-2017) uitgevoerd door Havas Lemz bewijst dat betekenisvolle bedrijven 216% succesvoller zijn dan bedrijven met winst als hoogste doel. Ik verwacht dat op termijn deze laatste groep bedrijven bij ongewijzigd beleid vrijwel geheel zal verdwijnen. 

Zo leidt betekenisvol ondernemen tot verhoogde winstgevendheid en heeft je bedrijf een veilige toekomst met continuïteit. 

Ook inspireer je als koploper de gehele sector. Zo vergroot je ook jouw indirecte betekenisvolle impact. Nieuwe Rijkdom dus!

Wat vindt u van dit artikel?

Patrick R. van Zuijlen is Chief Impact Officer bij EIGEN Fundament en Dé Bedrijfsoptimalisator. Raadgever van velen. Mijn Missie: een betere wereld met gelukkige mensen en betekenisvolle bedrijven. Patrick R. van Zuijlen is Chief Impact Officer of MY Fundament and ’The Company Optimizer’. Trusted advisors of many. My Mission: a better world with empowered people and meaningful companies.