Top

Op een groene wolk

Duurzaam bevallen en opstaan is hip

Tekst: Yvonne Koop

Hoera, zwanger! Na de eerste euforie volgt lichte paniek. Hoe richten we de babykamer in, wat hebben we allemaal nodig, welk geboortekaartje kiezen we??? Talloze vragen komen op aanstaande ouders af. Eén vraag lijkt steeds vaker de boventoon te voeren: hoe zorgen we voor een zo groen mogelijke start? Een gat in de markt, zo lijkt het. De Krant van de Aarde inventariseert.

Sinds drie jaar kent de Negenmaandenbeurs het onderdeel Baby Puur Plaza waar duurzame ondernemers hun producten presenteren en workshops geven over een duurzame levensstijl met kinderen. Een van de organisatoren is BabyBeGood, een ‘mintgroen platform voor jonge ouders’, volgens initiatiefnemers Tamara Peers en Anna Schoemakers. BabyBeGood deelde op de beurs namens de ASN Bank een duurzame babydoos uit aan vijftig zwangeren en gaf uitgebreid voorlichting over de inhoud. “Wij zien dat jonge ouders steeds vaker kiezen voor producten met een goed verhaal. Consumenten zijn kritischer geworden en willen weten wat er in een product zit en waar het vandaan komt. Dat er geen mensen voor uitgebuit zijn en dat er niet onnodig chemische stoffen zijn toegevoegd,” zo vertelt Tamara.

Dit jaar was er bij BabyPuurPlaza ook aandacht voor biologisch eten. Ouders konden leren makkelijk en gezond eten klaar te maken. Ook werd er een duurzaam ingerichte, trendy babykamer getoond, een project in samenwerking met Een Veilig Nest. Chantal van den Bossche legt uit: “Geen enkel product hiervan bevat schadelijke stoffen. Die kunnen namelijk tot onherstelbare gezondheidsschade leiden, juist bij nog ongeboren of pasgeboren kinderen. Vandaar dat we zwangere vrouwen altijd afraden zelf te klussen, tenzij ze absoluut zeker weten dat er geen schadelijke stoffen bij vrijkomen.”

zwanger8Doutzen Kroes

Onmisbaar bij de babyuitzet zijn beddengoed, kruikenzakken, badcapes, luierdoeken, spuugdoekjes, rompertjes, kleertjes, sokjes, mutsjes… Tegenwoordig veelal van organisch katoen, waar dat zes jaar geleden nog niet zo was, vertelt Anne-Rose Harten van With a Touch of Rose. “Toen ik begin 2009 draagdoeken ging produceren, wilde ik dat fairtrade doen en met biologisch katoen. Ik bleek de eerste te zijn in de babymarkt. Terwijl het voor mij zo vanzelfsprekend was. Je wilt toch het allerbeste voor je kind en geen product dat bijvoorbeeld door kinderhanden is gemaakt? Maar consumenten kenden het nog niet en winkeliers durfden het dus niet altijd aan. Dat is binnen enkele jaren helemaal veranderd.”

Na het groene katoen volgden groene verzorgingsproducten. Welk merk het beste is voor de baby, daarvoor kunnen (aanstaande) moeders onder meer te rade gaan bij celebrity-mama’s als Doutzen Kroes. In het tijdschrift Vogue zagen we onlangs wat zij allemaal op de billetjes van haar baby smeert.

De wasbare luier is in Nederland nog ondergewaardeerd, vindt Carola Siksma-Ruiters. “Behalve misschien bij ‘die-hard’ groene ouders. Terwijl in landen waar betaald moet worden voor afval wasbare luiers helemaal ingeburgerd zijn. De gemeente Hengelo is bezig met een proef met wasbare luiers om alternatieven te vinden voor de afvalverwerking van de luierberg.”

Recyclebare kinderwagen

Carola is organisator van de Baby Innovation Award en hoofdredacteur van BabyStuf.nl. Ook zij constateert een toenemende vraag naar verantwoord gemaakte baby- en kinderproducten. “Bijvoorbeeld de trend naar multifunctionele artikelen en producten die lang kunnen worden gebruikt: een babykamer is met wat aanpassingen om te bouwen naar een tienerkamer! Verder wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar recyclebare materialen en gekeken hoe deze in producten kunnen worden verwerkt. Denk aan gerecyclede PET flessen die verwerkt worden in verzorgingstassen en draagdoeken zoals de Tricot Slen Cool van Babylonia, de winnaar van de Baby Innovation Award 2015 op het onderwerp Mobility.” Eigenlijk zijn fabrikanten al een paar jaar bezig met de ontwikkelingen van nieuwe materialen en duurzame producten. Een fabrikant kwam een paar jaar geleden al op het idee om de grote dozen van de verpakkingen van hun kinderwagen te hergebruiken als vogelhuisje, stoeltje of een lampje. Op de Nederlandse markt heeft de eerste recyclebare kinderwagen zijn intrede gedaan. Daarnaast zie je fabrikanten innoveren op het gebied van nieuwe materialen, daar is nog veel winst te behalen. Hoe ver fabrikanten daarin gaan, is afhankelijk van wat de consument wenst en wat ze ervoor willen betalen. Duidelijk is wel dat ouders willen weten waar producten vandaan komen en van welke materialen ze zijn gemaakt. Dus hier ligt nog een schone taak voor de fabrikanten.”

Duwtje in de rug

Ook op etensgebied worden consumenten kritischer. Voedingsdeskundige Veronique Hundscheid vertelt: “Steeds meer aanstaande en jonge ouders kiezen bewust voor biologische voeding en staan open voor informatie over bijvoorbeeld vegetarisch eten. Zodra hun kindje met de pot mee kan eten, kopen ze biologische groenten en fruit en maken ze gebruik van biologisch natuurlijke vleesvervangers. Steeds meer ouders kiezen voor een eigen moestuin of ‘stadstuin’ en kopen direct bij de boer biologisch vlees.”

Wie eenmaal ‘om’ is op voedingsgebied, gaat al gauw op meer terreinen duurzamer leven, denkt Veronique. “Meer mensen gaan eigen verzorgingsproducten, reinigingsmiddelen en wasmiddelen maken die beter voor onze gezondheid en milieu zijn. Een paar jaar geleden was ik een van de weinigen in mijn directe omgeving die zich bezig hield met natuurlijke verzorgingsproducten en zelf plantjes kweken. Op dit moment ben ik helemaal niet meer de vreemde eend in de bijt.

Ouders zijn vaak goed geïnformeerd over biologische voeding en het telen van eigen groente. Ik ben dan het duwtje in de rug dat zij nodig hebben om zelf aan de slag te gaan met duurzaamheid.”

Als kool

Waar de komst van een baby dus al niet toe kan leiden. Die komst wordt overigens steeds vanzelfsprekender verkondigd op een geboortekaartje van ‘groen’ papier. Bij Grootzus zijn geboortekaartjes te bestellen met poëzieplaatjes-achtige afbeeldingen van baby’tjes in de buitenlucht. Schattig: die van Muswerk hebben bloemzaadjes in het papier. Wanneer het kaartje wordt geplant, groeit er na een paar weken een mooie bos bloemen uit. Wie helemaal geen papier wil verspillen, kan de komst van de baby ook alleen digitaal wereldkundig maken via social media en/of door een lief filmpje te sturen als digitaal geboortekaartje. Als kraamcadeau wordt het gebruikelijker om geld te vragen voor een goed doel. Liever iets in natura schenken? Geef dan een boom cadeau via www.geefeenboompje.nl of een houten stamboom van OnceUponaTree.

Wat te doen met de eerste babykleertjes? Baby- en kinderkleding is tweedehands te koop, te leen of zelfs te ruilen voor een grotere maat. Initiatieven op dit gebied zijn de Kledingdoos of de Growupclub van Bambooz. Ook verjaardagsfeestjes kunnen duurzaam, in de vrije natuur vanzelfsprekend. Ga naar het park, laat de kinders in het gras kruipen en trakteer heel verantwoord doosjes rozijntjes. Inmiddels zijn er ook milieuvriendelijke ballonnen. Laat er eentje op voor je baby en één voor jezelf. Het eerste duurzame jaar met je baby heb je overleefd!

Leuke links

www.babybegood.nl

www.babycooking.nl

www.babyrent.nl

https://www.babystuf.nl

www.demeter.nl

www.duurzaamzwanger.nl

www.ecomama.nl

www.goodsense.nu

www.eenveilignest.nl

www.puurbabyplaza.nl

www.veroniqueovervoeding.nl

[box title=”Tips van Een Veilig Nest voor een schone leefomgeving voor kinderen:” bg_color=”#1cb7bc” align=”center” text_color=”#ffffff”] – Niet roken binnenshuis.
– Ventileer zeker 2x per dag 10 minuten (en langer als je nieuwe meubels hebt).
– Maak schoon met water of ecologische allesreiniger.
– Kies biologische voeding en baby- en kinderproducten met een ecolabel, bij voorkeur zonder parabenen, parfum en antibacteriële werking.
– Was textiel voor het eerste gebruik zodat de chemicaliën er uit zijn.
– Verwarm eten in glas of porselein; zeker niet in plastic.[/box]

Wat vindt u van dit artikel?