Top

We Drive Solar – Interview met Robin Berg

Tekst en Beeld: Bert van Galen

In onze serie duurzame ondernemers gingen we dit keer op bezoek in Utrecht bij de bevlogen ondernemer Robin Berg. Het gaat uitstekend met We Drive Solar. De missie om steeds meer elektrische deelauto’s te laten rondrijden in Nederland wordt steeds meer gedeeld. Vanuit de wijk Lombok is er iets heel bijzonders ontstaan. Belangrijke partners zoals de gemeente Utrecht en Energiefonds Utrecht doen vol enthousiasme mee.

Robin Berg is een van de initiatiefnemers van We Drive Solar. Zijn bedrijf had in 2019 de wereldprimeur om een zon-gestuurde laadpaal in gebruik te nemen. ‘’Een paal die kan laden en ontladen. We hebben als eerste een open standaard gebruikt zodat iedereen er gebruik van kan maken. Een belangrijke stap voorwaarts.’’ We Drive Solar maakt gebruik van lokaal opgewekte zonnestroom.

Van zonnepanelen en ruimtevaart naar ondernemen

De interesse voor zonne-energie ontstond bij Berg ooit door de plaatsing van zonnepanelen op zijn eigen dak. ‘’Ik leverde in Lombok snel internet via zonnestroom. We zijn nu nog bezig met een ambitieus wijk-energiesysteem waarin alles samen komt.’’ Berg groeide op in Oss en al in zijn kindertijd had hij interesse voor duurzaamheid. ‘’Dat kwam door mijn hobby ruimtevaart. Ik kreeg daardoor veel interesse voor het milieu. Na mijn studie sociale geografie ben ik milieukunde gaan doen. Dat heb ik niet afgemaakt want het ondernemen sprak me meer aan. Een keuze waar ik nooit spijt van heb gehad.’’

In 2016 ontving Berg de Paul Nouwen Award uit handen van minister Melanie Schulz-van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Deze prijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan een persoon die zich verdienstelijk maakt op het gebied van mobiliteit. De jury roemde met name de potentie van de vehicle-to-grid laadpaal.

Zonne-energie wordt steeds zichtbaarder stelt Berg. ‘’De prijzen van zonnepanelen mogen over de jaren dan flink zijn gedaald, integratie in het energiesysteem vraagt om almaar grotere investeringen in het stroomnet. Het aanbod van zon en wind is bovendien een gegeven. De vraag is dus hoe je tegen acceptabele maatschappelijke kosten naar 100 procent hernieuwbare energie kunt. Het antwoord ligt in het opslaan van groene elektriciteit.’’

Opslaan en leveren

Volgens Berg is bij het creëren van flexibiliteit in het energiesysteem niets logischer en effectiever dan gebruikmaken van batterijen van elektrische auto’s. “Het gaat heel erg hard met de uitrol van elektrische auto’s: de verkoopaantallen stijgen exponentieel. Daarmee komt op korte termijn een enorm volume aan opslagcapaciteit beschikbaar. Die binnen een 24-uurscyclus aanwenden om overproductie van groene stroom vast te leggen en weer vrij te maken bij tekorten, is goedkoper dan waterstof maken of het plaatsen van grote batterijsystemen.”

Utrecht wil de eerste regio op de wereld worden met een bi-directioneel energiesysteem. ‘’Hierbij worden elektrische auto’s gebruikt om groene elektriciteit te bufferen en weer af te geven wanneer dat nodig is.’’

Deelauto’s

“We hebben samen met een aantal partners een technologie ontwikkeld waarbij de autobatterij duurzame energie van zon en wind kan opslaan. En we zijn daarin succesvol geweest. Daarna werd gestart met een deelautobedrijf. We zijn ervan overtuigd dat dit in de grote steden de toekomst is. Deze auto’s verdienen geld als er klanten in rijden, maar we kunnen ze ook winstgevend maken als ze stilstaan. Ons energiesysteem zorgt ervoor dat de batterij ook toegankelijk is voor de energiemarkt.”

“Als de auto’s stilstaan kunnen we zon- en windenergie laten opslaan en het daarna gebruiken.’’ Het klinkt heel mooi, en Berg is dan ook zeer enthousiast. ‘’Met deze technologie creëren we de mogelijkheid om naar 100 procent duurzame energie te gaan. De auto’s staan op vaste plekken met een eigen laadpaal zodat je nooit hoeft te zoeken naar een parkeerplek en altijd zeker weet dat je auto weer is opgeladen. Er zijn nu meer dan 50 vaste plekken in het centrum van de stad. Elke maand komen er nog nieuwe bij. We zitten onder andere in Amsterdam, Den Haag, Driebergen en Houten.”

Bewoners van de domstad en steeds meer andere steden kunnen tegen een vast maandelijks bedrag en een kilometervergoeding beschikken over een steeds groter aantal elektrische auto’s die draaien op lokaal opgewekte groene stroom. Deze stroom wordt getankt bij slimme laadpalen die opgeslagen duurzame energie leveren, ook als de zon zich niet laat zien. “Je hebt nu een betaalbare huurprijs. Het is nu steeds meer mogelijk voor lagere inkomens om ook mee te doen. Je moet wel regelmatig autorijden. Dit is geen product voor iemand die af en toe een ritje maakt.’’

De gemeente Utrecht is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en besluit waar parkeer- en oplaadplekken komen. ‘’In opdracht van de gemeente hebben wij in 2019 en 2020 de plaatsing verzorgd van 400 laadpalen in de stad, mede gefinancierd door het Energiefonds Utrecht.”

Samenwerking

Berg: “Binnen dit project werken we onder andere samen met de gemeente, Stedin en ElaadNL. Berekeningen tonen aan dat in Utrecht met 10.000 elektrische auto’s kan worden voorzien in de flexibiliteitsbehoefte. Zo kunnen we de stad volledig laten draaien op groene stroom, en wel zo dat de mobiliteit van eigenaren en huurders van elektrische auto’s er niet onder lijdt. Voor heel Nederland zijn daar anderhalf miljoen auto’s voor nodig. In Utrecht gaan we aantonen dat het grootschalig kan, en dat de elektrische auto dus het goud is van de energietransitie.”

De gemeente Utrecht heeft een thuisbasis voor 17 deelauto’s direct naast Utrecht Centraal geopend. Hier kunnen reizigers nu niet alleen overstappen op een trein of bus, maar ook gemakkelijk hun reis vervolgen met een volledig elektrische deelauto. Utrecht is de winnaar van de Fully Charged CITIES Award 2021 voor uitblinken in de inzet van groene energie en slimme mobiliteit. ‘’Utrecht ondersteunt actief vooruitstrevende initiatieven en innovaties om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn. Door krachten te bundelen, wordt er succesvol gewerkt aan een bloeiende, groene stad. Dit werk wordt nu beloond deze prijs van het gerenommeerde Fully Charged platform. Dit platform is ‘s werelds nummer 1-kanaal voor groene energie en elektrische voertuigen met een publiek van meer dan 2,2 miljoen mensen wereldwijd.’’

hyundai_wedrivesolar-38 - verkleind
UTRECHT LOMBOK_Moment(4) - verkleind

Mooie toekomst

We Drive Solar werd in 2016 opgericht. Het verdienmodel is tweeledig. Het heeft een snelgroeiende vloot van elektrische deelauto’s. Die groeide uit tot 150 stuks en verdubbelt in 2022. Het reserveringssysteem is gekoppeld aan een bi-directioneel laadsysteem, waardoor tevens elektriciteit aan netbeheerders kan worden geleverd.

Hoewel het bedrijf nog niet winstgevend is, gaat het wel snel die kant op. ‘’Ook buiten Utrecht, in steden als Amsterdam, Arnhem en Den Haag, plaatsen we steeds meer deelauto’s. De verkoop van onze laadpalen neemt toe. Zo gaat Engie er 4.000 in Zuid-Holland plaatsen. Uiteraard zijn voor het creëren van een bi-directioneel energiesysteem met behulp van elektrisch vervoer wel auto’s nodig die dat technisch kunnen. In onze pilot werken we samen met Renault. Dat betreft echter specials, en geen productieauto’s.’’

Hyundai bracht onlangs de IONIQ 5 op de markt die is uitgerust met bi-directionele laadtechnologie, en ook nog eens volgens de Europese laadstandaarden. ‘’Dat is een mijlpaal. Andere automerken zullen dan snel volgen en wij blijven deze ontwikkeling pushen, ook binnen Europese projecten. Deze technologie biedt immers enorme kansen om kolen- en gascentrales binnen afzienbare tijd te laten verdwijnen  uit onze wereld. En dan ziet onze toekomst er direct veel beter uit. Interesse is er volop en dat geeft ons nog meer energie om onze missie te voltooien.’’

Utrecht wordt de eerste regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem. Daarbij worden de batterijen in elektrische deelauto’s van We Drive Solar op grote schaal ingezet als opslag van duurzame energie. Een hoofdrol is weggelegd voor de Hyundai IONIQ 5. Aanvankelijk gaan 25 exemplaren van deze elektrische Hyundai met Vehicle-to-Grid-technologie dienstdoen als bidirectionele productieauto. Dat aantal zal later worden uitgebreid naar 150 exemplaren.

Wat vindt u van dit artikel?