
Virtuele rijles
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: ID 109866047 © Mikhail Leonov | Dreamstime.com
Met Virtual Lane introduceren IVA-studenten Laurens van Herwijnen en Sven Brochard een innovatieve VR-rijsimulator, waarmee leerlingen hun eerste tien rijlessen virtueel kunnen volgen.
Data verzamelen
Dit gebeurt met behulp van een VR-bril, haptische feedback, eye-tracking en een AI-coach. Begin juli gingen ze van start gaat bij verschillende rijscholen en partners. In totaal moeten 1000 leerlingen deelnemen. Dat aantal is nodig om voldoende data te verzamelen over onder meer leerefficiëntie, gebruiksgemak en de acceptatie door rijscholen.
Ook onderzoeken ze hoe de simulator kan bijdragen aan kostenverlaging, met als doel de lesprijs te verlagen van € 65,- naar € 25,-, terwijl de winst voor rijscholen gelijk blijft of zelfs stijgt. Dit kan omdat er tijdens de virtuele rijlessen geen instructeur nodig is. Het systeem draagt bij aan duurzaamheid: er is geen brandstofverbruik tijdens het rijden in de VL-simulator, wat de CO₂-uitstoot van de branche verlaagt.