Top

TONZON gaat met Binne nieuwe horizon tegemoet

Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Tonzon

TONZON is een bedrijf dat het oprecht goed met de mensheid voorheeft. Oprichter Ton Willemsen vond 45 jaar geleden een degelijk en eenvoudig procedé uit om woningen effectief en duurzaam te isoleren. Zo verbond hij een zakelijk project aan welzijn. Hij vocht als een leeuw om bij de overheid de ogen te openen voor dit humanitaire streven om de vloer te erkennen als een kritisch element voor het realiseren van gezonde woningen, maar stuitte regelmatig op weerstand. Nu breekt er een volgend hoofdstuk aan in de ontwikkeling van TONZON met een kersverse algemeen directeur: Binne Visser. Tijd voor een kennismaking.

Binne Visser (55) is een oprjogte Fries die op zijn achttiende voor zijn studie naar Twente kwam en van daaruit aan de slag ging. Zijn CV liegt er niet om, want je kunt hem beter vragen wat hij niet heeft gedaan in zijn opmerkelijke carrière. Met zijn kenmerkende bevlogenheid zet hij de schouders onder het levenswerk van Ton Willemsen, die een stapje opzij heeft gedaan. Binne begon ooit bij Stork, reisde jarenlang door meer dan twintig landen voor een Amerikaanse beursgenoteerde onderneming, reorganiseerde bedrijven en hielp noodlijdende bedrijven weer op de been. Om te voorkomen dat hij als globetrotter zijn dagen op kantoor moest slijten richtte hij daarna een consultancy op om veranderingsprocessen en transformaties bij bedrijven te begeleiden.

Complexe industrie

Uiteindelijk landde hij als CHRO in de vleesverwerkende industrie, te weten de Vion Food Group, een internationale producent van vlees, vleesproducten en plantaardige alternatieven, met productielocaties in Nederland, Duitsland en België.

Binne Visser: “Een complexe industrie want we lagen letterlijk elke week onder vuur. Het was vanaf dag 1 de intentie om de organisatie door te transformeren naar een transparante en duurzame ketenorganisatie, maar er waren en zijn nog steeds ontzettend veel politieke, economische en activistische uitdagingen. Wij maakten van alles mee en dat was nogal ingrijpend, maar de focus is altijd gebleven op het bouwen van duurzame ketens in de sector om de mensen van gezonde proteïnes te voorzien. In samenwerking met boeren, voerbedrijven en supermarkten hebben we mooie ketens gebouwd, waardoor de consument transparantie krijgt over waar en hoe het dier heeft geleefd, over de voeding en omstandigheden gedurende de cyclus.”

“Ik durf met de hand op mijn hart te zeggen dat er binnen Vion hoogstaande kwaliteitseisen gelden en strikt goed gecontroleerd wordt, ook door externe deskundigen.”

“Het was wel vervelend dat, als er ergens op de wereld een grens overschreden werd in het kader van omgang met dieren, het nieuws groot in de krant stond met als toevoeging: de grootste vleesproducent in Nederland is Vion. Volkomen onterecht. Er gebeurt zoveel positiefs in de agrarische sector en vleesindustrie, dankzij ontzettend veel fijne mensen en zeer deskundige collega’s, wat mensen helaas niet weten of te horen krijgen. En natuurlijk worden er fouten gemaakt, maar het gaat erom wat je ervan leert en hoe je er samen mee omgaat.”

“In 2019 kregen we te maken met twee jaren lang de corona-epidemie, aansluitend in 2022 de oorlog in Oekraïne die de graanprijs opjoeg, daarnaast de stikstofdiscussie en de overheidsmaatregelen tot halvering van het boerenbestand. Dit dwong ons onder andere tot verdere reorganisaties en het afslanken van de onderneming. Toen dat voor het grootste deel achter de rug was, besloten zowel de CEO als ik om een stap terug te doen en een nieuw team de ruimte te geven voor de volgende fase.”

Visser kreeg nieuwe aanbiedingen van interessante bedrijven, maar het voelde niet goed na dertig jaar omzwervingen. Hij was klaar met de corporate poppenkast, zoals hij het noemt en miste het ondernemerschap.

Wat dan wel? Twee maanden afstand nemen in Portugal met een koffertje en een golfset en een simpel onderkomen in een vissersplaatsje waar hij zich al snel senang voelde bij de plaatselijke bevolking. En… een compleet lege agenda.

Enorme potentie

Tijdens deze periode wees een relatie hem op de vacature die Ton Willemsen van TONZON had opengelaten. De bevlogenheid van Willemsen sloeg over op Visser, maar dan wel met uitzicht op een volgende fase van versnelling. De ingenieuze, duurzame, gezonde en energiebesparende aspecten van de Thermoskussen-vloerisolatie spraken hem aan. TONZON verder structureren en professionaliseren en laten groeien is een kolfje naar zijn hand. Wel nadrukkelijk in de geest van Willemsen, die als innovator, visionair en lobbyist werkzaam blijft.

Zo wordt er iedere dag nog continu gewerkt aan verdere innovaties en productverbetering. Dit beperkt zich niet tot de vloer, maar focust ook op isolatie bovengronds. Bijvoorbeeld op de groeiende vraag naar zon- en warmtewerende lamellen en rolgordijnen of super zinvolle producten als radiatorfolie en isolerende bandage of ketelfolie.

Binne: “Ik weet dat we met onze vloerisolatie een fantastisch onderscheidend product bieden met een enorme potentie. Je kunt ons pakket voor een heel huis onder je arm meenemen. Je kunt op een bakfiets de vochtige en slecht geïsoleerde woningen in heel Amsterdam bedienen en hierdoor schimmel en huismijt voorkomen en comfort verhogen. Het is zo eenvoudig dat het bijna onvoorstelbaar is dat het met name in de zakelijke markt niet nog vaker wordt toegepast. De grotere bouwbedrijven werken nog vaak met traditionele leveranciers waarbij ze voorbijgaan aan onze prestaties op het gebied van CO2-uitstoot en circulariteit omdat het voor de gestelde labeleisen niet vereist is, waarbij ze helaas ook voorbijgaan aan de tekortkoming voor de lange termijn en niet in de laatste plaats voor de individuele bewoners.”

Wanden en daken

“Ik ben bij TONZON gekomen om schone, droge en dus gezondere woningen met meer comfort en lagere energiekosten te realiseren. Het is o.a. mijn taak om onze klanten en opdrachtgevers ervan te overtuigen dat iedereen met gezond verstand TONZON onder de vloer wil. Ons product bestaat voor circa 99,8 procent uit stilstaande lucht dat wordt uiteindelijk teruggeven aan de natuur. Onze folie betreft ongeveer 0,02 procent van het product, dus er zijn geen fabrieken nodig die volumeproducten als glaswol en pur maken. Geen vrachtwagens om het te vervoeren. Hoe duurzaam wil je het hebben? Wij passen aanvullende bodemfolie toe die water- en dampkerend is waardoor de kruipruimte binnen afzienbare tijd droog is. We zijn nu ook bezig met onderzoek hoe we onze isolatiemethode voor wanden en daken kunnen gebruiken.”

‘TONZON 2.0’. Dat is de taak waar Binne Visser zich de komende jaren in gaat vastbijten. De strategie behelst driemaal de R van respectievelijk: Reputatie, Relatie en Reactie, want we staan voor de kwaliteit en wat we doen moet goed zijn en goed geïmplementeerd worden bij de klant. De handen van deze relaxte, maar enthousiaste manager jeuken om samen met het TONZON-team en de aangesloten verwerkers de missie van Willemsen voort te zetten met de dynamiek die hem zo eigen is.

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.