Top
groene kleding

In duurzame kleding naar school?

Tekst: Lynsey Dubbeld | Foto’s: Fred + Ginger

Eerlijke en groene kleding is in de mode. Op de catwalks van internationale modeweken en in de
modeglossy’s duiken steeds vaker duurzame collecties op. Hoe staat het er op het schoolplein voor? Drie manieren waarop de kids in verantwoorde kleding naar school kunnen.

Duurzame kleding voor twaalf- tot zestienjarigen is in Nederland nauwelijks te vinden. Dat concludeerde journaliste Emy Demkes eerder dit jaar na een rondgang langs verschillende (web)winkels, merken en experts. Milieuvriendelijke, eerlijk gemaakte kleding is relatief duur. Daardoor zouden tieners er geen budget en belangstelling voor hebben. Omdat jongere kinderen snel uit hun kleding groeien, zouden ook ouders niet staan te springen om te investeren in verantwoorde items. Met als gevolg dat duurzame merken de jongerenmarkt links laten liggen, en zich vooral (blijven) richten op volwassenen. 

Is er op school dan helemaal geen duurzame kleding mogelijk? In tegendeel. Drie opties op een rij.

Zoeken naar duurzame merken

De groene en eerlijke collecties voor tieners mogen dan een zeldzaamheid zijn, er zijn wel degelijk duurzame merken die op de kleintjes letten. Voor baby’s, peuters, kleuters en basisschoolleerlingen zijn verantwoorde items te vinden bij merken zoals Duns Sweden, Fred + Ginger, Hess Natur, Imps & Elfs, Maxomorra, Mini Rodini en Polarn O. Pyret. Webwinkels zoals Ekodepeko, Jippiejajee en Sus & So hebben allerlei duurzame merken in huis.

Extra bijzonder is het initiatief van de Britse ontwerper Ryan Mario Yasin, die vorig jaar onder de noemer Petit Pli een kledingstuk ontwikkelde dat letterlijk met het kind meegroeit. De outfit is gemaakt van extreem rekbaar en geplooid materiaal, waardoor kinderen van 6 maanden tot 3,5 jaar het kunnen dragen. Petit Pli is bovendien lichtgewicht, wind- en waterdicht en eenvoudig te wassen in de wasmachine. Het enige slechte nieuws: het product is nog niet op de markt.

Speuren bij mainstream winkels 

Rompertjes, shirts en sokken van biokatoen zijn inmiddels volop te vinden bij bekende ketens zoals C&A, Hema, Wehkamp en Zalando. Maar met een beetje speurwerk zijn ook bij andere winkels en merken collecties van duurzame materialen te vinden. 

Handige gidsen bij deze speurtocht zijn de websites van Fair Wear Foundation en Made-by. Onder andere Bel & Bo, H&M, Takko en Primark zijn aangesloten bij deze initiatieven, waardoor we kunnen aannemen dat bij de productie van de kindercollecties serieus rekening wordt gehouden met de milieuvriendelijke productiemethoden en fatsoenlijke werkomstandigheden.

Nog meer inspiratie nodig? Via de website en app van Rankabrand kunnen de duurzame prestaties van heel veel (kinder)modemerken gecheckt worden. Er zijn nog nauwelijks labels die goed scoren, maar Band of Rascals en Name It maken volgens Rankabrand wel werk van duurzaamheid en transparantie.

Kiezen voor vintage

Tweedehands kleding is misschien wel de meest duurzame optie voor een groene garderobe. Voor kinderen die een groeispurt doormaken is vintage ook nog eens uiterst praktische: het gemiddelde kledingstuk wordt nu eenmaal niet jarenlang gedragen, waardoor het meestal prima geschikt is om een tweede leven in een andere garderobe door te brengen.

Met de babycollecties van Verhip wordt het extra leuk om afdankertjes door te geven. De kledingstukken, die trouwens ook nog eens zijn gemaakt van biologisch katoen, worden afgeleverd in een mooie cadeaudoos met een setje ansichtkaarten. Is de baby uit de outfit gegroeid, dan kan de ouder de kleding weer in de doos verpakken, er een kaartje bij schrijven en een andere ouder er een plezier mee doen.

Klinkt tweedehands suf? Hippe kledingruilfeesten, populaire (web)winkels en invloedrijke bloggers en Instagrammers bewijzen dat vintage actueler is dan ooit. Zeker ook voor stijlbewuste en aan sociale media verslaafde tieners. 

Wat vindt u van dit artikel?

Lynsey Dubbeld is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.