Top
gedragsverandering

Gedragsverandering

Tekst: Albert Poutsma

De lockdown heeft veel gevolgen gehad voor het gedrag van mensen. Thuiswerken was het devies, videoconferencing en minder reizen. De files verdwenen en er werd ook minder gevlogen.

Ook in de vrije tijd was in teamverband- of binnen sporten niet toegestaan. Doordat de ijsbaan waar ik schaatsles geef door de gemeente werd gezien als een buitenbaan met een dak, in plaats van een binnenbaan, konden de kinderen gelukkig doorgaan met hun sport. Andere ijsbanen moesten echter maanden lang dicht. Evenals vele sporthallen en sportscholen.

Voedingspatroon

Ook het voedingspatroon is veranderd tijdens corona. Restaurants en cafés sloten hun deuren. We zijn ook meer thuis gaan koken en velen menen gezonder te zijn gaan eten sinds corona. Thuisbezorgservices draaiden overuren en het is mooi om te zien dat biologische en biodynamische producten aan populariteit lijken te hebben gewonnen. De biologische speciaalzaken lijken als winnaars uit de lockdownperiode te zijn gekomen. Ook winkels met vitamine- en voedingssupplementen werden meer bezocht.

Stress

Uit onderzoek blijkt dat velen meer stress hebben ervaren sinds corona ons land trof. Angst en stress vergen veel energie van je hersenen en je lichaam omdat je systeem in opperste paraatheid is. Veel mensen denken dat meer of langere lockdowns ten koste zijn gegaan van de gezondheid. Aan de andere kant zijn ook veel mensen begonnen met wandelen, joggen, skeeleren of fietsen. Gezonde ontspannen activiteiten in de buitenlucht, vaak in de natuur hetgeen bewezen stressverlagend is.

Versoepelingen, zoals het openen van de sportscholen en restaurants lijken een stap in de goede richting. Ik gun echter oprecht iedereen die het afgelopen jaar naar buiten is gegaan om te bewegen en gezonder is gaan eten een blijvende gedragsverandering.

Wat vindt u van dit artikel?

Albert Poutsma is voorzitter van de stichting Dag van de Aarde en uitgever van de Krant van de Aarde. Hij werkte jarenlang samen met verschillende internationale uitgeverijen o.a. in de Financiële sector. Hij wil met de Krant van de Aarde de schoonheid maar ook de kwetsbaarheid van de Aarde tonen. "Op die manier kunnen werken aan de bewustwording van lezers en bijdragen aan een kentering in opinies, keuzes en koopgedrag".