Top
duurzame modemerken

Van een groene garderobe naar een duurzame lifestyle

Tekst: Lynsey Dubbeld | Beeld: Goat Organic Apparel | Saint Basics | Patagonia

Duurzame modemerken en winkels doen tegenwoordig veel meer dan ons voorzien van mooie mode-items. Ze informeren en inspireren ons ook over een duurzame lifestyle, en nemen initiatieven om actuele klimaatproblemen daadwerkelijk op te lossen.

“We willen de consument opvoeden.” Dat zeggen Ruth Sutherland en Zoe Patience, oprichters van Paro Store over het idee achter de onlinewinkel met duurzame designmode en -accessoires. De vriendinnen, die afkomstig zijn uit Engeland respectievelijk Australië en elkaar ontmoetten in Amsterdam, willen de mindset van mensen veranderen door te laten zien dat duurzaam design de meest spannende, creatieve en vernieuwende kant van de mode-industrie is. Paro Store geeft een platform aan jonge labels en ontwerpers die zich inzetten voor een duurzame mode-industrie, en maakt ons zo bewust van de verschillende manieren om duurzaam met kleding om te gaan

Must-reads

Er zijn steeds meer winkels en merken die ons wijzer maken over de negatieve gevolgen van de mode-industrie én over manieren om daar iets aan te doen. Onder andere Mud Jeans, Organic Basics, H&M, C&A en Zeeman publiceren jaarlijks uitgebreide duurzaamheidsverslagen over hun impact op mensen en het milieu, en de initiatieven die zij nemen om onder andere milieuschade en CO2-uitstoot te voorkomen en veilige arbeidsomstandigheden en eerlijke lonen te garanderen. De lezers krijgen daarmee inzichten over verantwoorde materialen, productieprocessen en werkwijzen. Jaarverslagen zijn must-reads als je meer wilt weten over bijvoorbeeld het gebruik van biologische stoffen, de inzet van circulaire ontwerpmethoden en plannen voor leefbare lonen in textielfabrieken.

duurzame modemerken

Activisme

Een groeiend aantal duurzame modemerken combineert ondernemerschap met activisme. Het Duitse label Armed Angels ontwikkelde een speciale collectie t-shirts waarvan de opbrengsten ten goede komen aan activisten die zich inzetten voor een eerlijke wereld, zoals Nemonte en Amazon Frontlines.

Op de website ArmedAngels.com staan ook lees-, kijk- en luistertips voor iedereen die solidariteit wil tonen met de wereldwijde Black Lives Matter beweging.

Het Nederlandse merk Goat Organic Apparel deelt via de website een (mini)gids voor een vegan lifestyle en tips & tricks om duurzaam te leven. Onder het motto ‘together we take action’ laten oprichters Abigail en Lavinia Bakker zien hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen en hoe wij als consumenten het verschil maken.

Met de verkoop van een speciaal ontworpen t-shirt doneerde het label dit jaar aan Free A Girl, een ngo die wereldwijd meisjes uit situaties van seksuele uitbuiting haalt.

Eerder al doneerde Goat Organic Apparel de verkoopopbrengsten van een collectie duurzaam gemaakte basics aan Color of Change, dat strijdt tegen onrechtvaardigheid.

Er zijn ook duurzame koplopers die nog een stap verder gaan door ons tot wereldverbeterende acties aan te zetten.

Het Amerikaanse outdoorlabel Patagonia is daarvan de bekendste. Het bedrijf maakt al jarenlang geruchtmakende campagnes die ons stimuleren om minder kleding te kopen.

Daarnaast geeft Patagonia goede doelen en milieu-organisaties een steun in de rug met donaties.

Op het online platform Patagonia Action Works staan ook nog eens events, petities en vrijwilligersactiviteiten in de schijnwerpers waarmee je zelf een bijdrage levert aan natuurbescherming.

Groene vrijdag

Black Friday is inmiddels een dag waarop duurzame modemerken en -retailers nadrukkelijk aandacht vragen voor consuminderen en andere alternatieven voor de algehele koopjesjacht. Het Deense merk Organic Basics startte bijvoorbeeld vorig jaar op Back Friday een campagne voor regeneratieve landbouw. Samen met het Wereld Natuur Fonds wordt 60.000 vierkante meter aan katoenvelden in Turkije vernieuwd om voortaan milieu- en klimaatvriendelijk te worden gebruikt. Via een campagnewebsite met het motto ‘our agricultural system is broken’ informeert Organic Basics ons over de ecologische schade die de reguliere landbouw veroorzaakt en over de duurzame alternatieven.

Lange levensduur

Een duurzame garderobe draait niet alleen om verantwoord gemaakte items, maar ook om kleding met een lange levensduur. Daarom ondersteunen vooruitstrevende merken ons om langer met kleding te doen. Dat doen ze bijvoorbeeld door tijdloze collecties te ontwerpen, zoals gebeurt door Monique van Heist (damesmode), Saint Basics (ondergoed voor mannen en vrouwen), Organic Basics en Unrecorded (essentials voor hem en haar). Daarnaast zijn er steeds meer (gratis) repareerservices. Bij outdoor- en sportmerk Vaude kan je bijvoorbeeld online tutorials vinden om kleding te repareren. Als je er zelf niet uitkomt, neemt een werkplaats van Vaude je het werk uit handen.

Verder zorgen steeds meer winkels en kledingbibliotheken ervoor dat we er onze afdankertjes kunnen inleveren – en soms ook ter plekke weer vintage kunnen kopen. Zo startte Zeeman eerder dit jaar met de verkoop van tweedehands, en kunnen in een aantal winkels ook oude kledingstukken worden gedoneerd. Al langere tijd spelen onder meer Zalando, About You en H&M in op de trend.

Mooie mode voor een mooie wereld

De verschillende initiatieven en perspectieven laten zien dat er in de wereld van duurzame mode veel meer te beleven valt dan (web)winkels, designers en merken die ons groene en eerlijke collecties voorschotelen. Er zijn steeds meer initiatieven en diensten die ons inspireren tot een duurzame lifestyle. Je kunt dan gerust zeggen dat mode de wereld echt mooier maakt, toch?

Wat vindt u van dit artikel?

Lynsey Dubbeld is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.