Top

Duurzame mode van jonge merken

Tekst: Lynsey Dubbeld | Beeld: Knuffle, FastFeedGrinded, A Perfect Jane

Er zijn steeds meer initiatieven om onze kledingkast te verduurzamen. Duurzame mode is geen niche meer. Je vindt kleding van bijvoorbeeld plantaardige of gerecyclede materialen zelfs bij mainstreammerken en (web)winkels. Maar er zijn ook jonge merken die werk maken van duurzame mode. Ontdek de bijzondere initiatieven van mode-ondernemers die nog geen vijf jaar op de markt zijn.

‘We gaan rondlopen in druiven en zeewier’. Dat schreef sociale media-platform LinkedIn vorig jaar in een post over achttien ideeën die in 2023 de wereld gaan veranderen. De aanleiding voor de trendsignalering is dat een groot deel van onze kleding is gemaakt van polyester. Bij het wassen komen microvezels vrij, die in rivieren en zeeën terechtkomen. Met alle gevolgen van dien voor het onderwaterleven. De zoektocht naar alternatieven voor plastic betekent dat er steeds meer aandacht is voor plantaardige materialen. Naast textiel van druiven en zeewier zijn er ook al kledingstukken waarin algen, schimmels, ananasschillen of appels zijn verwerkt.

Perfect plantaardig

De opmars van plantaardige materialen – en andere duurzame stoffen – gaat niet aan mainstream modemerken voorbij. Zo zijn er al veganproducten te vinden bij onder meer Stella McCartney, Hermes, H&M en Puma. Maar een groot deel van de innovatieve initiatieven staat op het conto van jonge designers en merken die zijn gespecialiseerd in duurzame oplossingen.

Zo startte dieren- en natuurliefhebster Suzanne Harper in 2021 het vegan schoenenlabel A Perfect Jane. Alle boots zijn milieuvriendelijk en eerlijk gemaakt in Portugal, en voor elk paar verkochte schoenen ontvangt Melief Animal Sanctuary een donatie.

Het mannenmodemerk Outrgs, dat in 2020 op de markt verscheen, gebruikt in de collecties shirts, overhemden en sweaters duurzame materialen zoals biokatoen en lyocell (dat wordt gemaakt van houtpulp).

Lot Biker boot - verkleind
knuffle7 - verkleind

Recycling en upcycling

De jonge duurzame koplopers richten zich niet alleen op milieuvriendelijke textielsoorten, maar ook op bijvoorbeeld recycling. In Tilburg maakt het merk Vodde sinds 2022 sokken van tweedehands textiel, waaraan voor de stevigheid gerecyclede polyesters worden toegevoegd. De kleurige Vodde-sokken zijn ideaal voor op je werk, en er zijn speciale collecties voor bijvoorbeeld tennis en hardlopen.

Het recent gestarte Knuffle brengt eerlijk geproduceerde onesies van volledig gerecyclede materialen op de markt. Een van de onderdelen van de duurzame visie van het Haagse familiebedrijf is een upcyclingprogramma. Je kunt een afgedragen Knuffle-item weer terugsturen. Je ontvangt dan een tegoedbon voor korting op een volgende aankoop, en het merk maakt van de oude materialen weer nieuwe producten.

Oude schoenen

FastFeetGrinded is naar eigen zeggen het eerste schoenenrecyclebedrijf ter wereld.

De Nederlandse onderneming startte in 2017 en lanceerde in 2021 een machine die 2.500 oude schoenen per uur verwerkt tot herbruikbare materialen zoals leer, rubber en schuim.

Winkelketens en modemerken in binnen- en buitenland maken gebruik van de recyclingmogelijkheden van FastFeetGrinded.

Leasen en lenen

‘Alles wat we gebruiken wordt een abonnement’, voorspelde LinkedIn vorig jaar ook voor 2023. Het verdienmodel van streamingdiensten zoals Spotify en Netflix belooft de standaard te worden voor allerlei alledaagse producten. Van lampen en maaltijden tot fietsen en wasmachines.

Ook aan de modesector gaat de trend zeker niet voorbij. Je kunt bijvoorbeeld al spijkerbroeken leasen, onder andere bij MudJeans. Daarnaast zijn er allerlei soorten items te leen bij kledingbibliotheken zoals Lena Library in Amsterdam. MudJeans en Lena Library zijn al jarenlang actief. Maar het gros van de kledingbibliotheken in Nederland – van Gaia in Zutphen tot het online platform Share A Masterpiece – is nog in een start-upfase. En gezien de groeiende populariteit van het abonnementsmodel – en de aandacht voor circulariteit – zouden er best nog eens veel nieuwe initiatieven kunnen bijkomen.

ACTIE

Bij watMooi vind je de grootste collectie mooie duurzame mode. Met liefde geselecteerd en gecontroleerd zodat je zeker weet dat jij én de wereld er een beetje mooier van worden.

Shop met korting

Lezers van De Krant van de Aarde shoppen nu met 20% korting bij watMooi.

Kijk op watmooi.nl/shop/content/kvda

Wees snel! Actie geldig tot: 1 juli 2023. 

Wat vindt u van dit artikel?

Lynsey Dubbeld is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.