Top

Concertgebouw – De rijkdom van de muziek

Tekst: Eric Schoones | Beeld: Helga Wildeman

Het Concertgebouw in Amsterdam is een van de mooiste zalen ter wereld en met zo’n 900 activiteiten trekt het gebouw ruim 740.000 bezoekers per jaar, soms zijn er wel drie concerten op één dag. Ondertussen bereikt het gebouw 40.000 kinderen per jaar met educatieve projecten en wordt er veel werk gemaakt van duurzaamheid. We gingen op bezoek bij programmeur Anita Crowe.

Als tiener in Londen ging ze naar alle opera’s. “Ik hoorde daar alle sterren, Joan Sutherland en Domingo en ik begeleidde op de piano onze buren die zongen in het koor van het Royal Opera House. Toen ik een baan zocht kon ik beginnen als bibliothecaris bij de English National Opera. Ik voelde me helemaal op mijn plek, je bent fysiek bezig met de muziek, met de partituren en het was een superfijn begin van mijn carrière.” Ze werkte bij het Aldeburgh Festival en met het Gabrieli Consort van Paul McCreesh reisde ze als general manager de wereld rond. Later kwam ze door het werk van haar man zo’n 12 jaar geleden in Nederland terecht. “Ik sprak geen woord Nederlands en kende hier alleen de concertzalen, de hotels en Schiphol. Het was een grote verrassing toen de toenmalige artistiek leider mij een baan aanbood bij het Concertgebouw.”

130 concerten plannen

Ze is verantwoordelijk voor zo’n honderddertig concerten, vooral de VriendenLoterij Zomerconcerten, Het Zondagochtend Concert en de serie Grote Pianisten. “Met ons team werken we meestal 18 maanden tot twee jaar vooruit. Het gaat voor de internationale artiesten meestal via managers en agenten, maar met de Nederlandse musici en de orkesten hebben we wel direct contact. Sommige musici benader ik persoonlijk. Thomas Beijer is een mooi voorbeeld, ook van hoe je iets kunt opbouwen met een artiest. Hij kwam hier voor het eerst om Laetitia Gerards te begeleiden, en dan zie je wat een enorm talent hij is. Hij doet ook zoveel, hij schrijft, componeert en tekent, en nu staat hij als onze Spotlight Artiest 2022-23 en speelt in de serie Grote Pianisten in de Grote Zaal. Zo kan het dus gaan.”

Er is veel aandacht voor jong talent. “Ja, we hebben zelfs een assistent die zich daar speciaal mee bezig houdt en ook bij de lunchconcerten presenteren we veel jong talent uit Nederland. We houden de concoursen bij en ik ben altijd op zoek naar rijzende sterren in de wereld.”

Vooruitblik

Waar kijkt ze naar uit? “Het concert met de nieuwe chef-dirigent van het Concertgebouworkest, Klaus Mäkelä, in de serie zomerconcerten, is inmiddels uitverkocht. De kaartjes vlogen weg, iedereen wil daarbij zijn. Ik kijk ook uit naar Beatrice Rana, de pianiste met een bijzonder toucher, en naar Jean-Yves Thibaudet, die alle Preludes van Debussy komt spelen. Enkele speelde ik zelf als tiener, dat belooft een magische avond te worden. We richten ons op de smaak van een breed publiek dat we de rijkdom van de klassieke muziek willen laten ervaren. Ook met bijzondere activiteiten, zoals een Meet & Greet na het concert. Mensen waarderen het directe contact met de musici.”

Het werk valt haar niet zwaar. “Nee we hebben de luxe dat iedereen hier heel graag wil spelen, je hoeft niet eindeloos te bellen en we hebben een rijke keus. Het Concertgebouw blijft toch een magische plek. Er is hier zoveel historie, zoveel legendarische musici hebben hier gespeeld. Dat voel je als je rondloopt. Dan denk ik, wow. Hier ben ik! Dat gaat nooit weg.”

www.concertgebouw.nl

Wat vindt u van dit artikel?

Musicologist, pianist & author on music and sustainability/circular economy. Author of six books and a new one in preparation.