Top
communicatie met de natuur

Communicatie met de natuur

Tekst: Ivo Valkenburg, auteur van Niet gezwicht voor de wereld | Beeld: www.animalspirit.org

“We zijn als mens de verbinding met de natuur kwijtgeraakt. We zien onszelf als heer en meester van alle overige levensvormen. We beschouwen onszelf als ‘hoger’ op de trap van evolutie, omdat we zouden beschikken over een grotere intelligentie en een beter ontwikkeld niveau van bewustzijn dan dieren en planten. In werkelijkheid zouden we ons wat meer als dieren mogen gaan gedragen. Dieren houden zich niet bezig met de vernietiging van de planeet”, aldus de Zuid-Afrikaanse Anna Breytenbach, een van ’s werelds meest vooraanstaande ervaringsdeskundigen op het gebied van communicatie met de natuur.

Breytenbach studeerde psychologie, marketing en economie aan de Universiteit van Kaapstad. Zo’n twaalf jaar maakte ze carrière bij gerenommeerde bedrijven van wereldfaam in Australië en de Verenigde Staten. Ondertussen voelde ze, beetje bij beetje, haar ziel ondersneeuwen. Vanuit haar passie voor de natuur besloot ze – naast haar overvolle werkweken – te leren spoorzoeken naar wilde dieren. En zo opende zich langzaam maar zeker een nieuwe dimensie binnen haar. Ze ontwikkelde een zesde zintuig en werd wereldberoemd als ervaringsdeskundige op het gebied van communicatie met de natuur. “Zodra we gaan ervaren dat we als mens veel meer zijn dan alleen ons brein, dan hebben we een gouden sleutel in handen om te leren navigeren in deze tijden van grote maatschappelijke verandering”, aldus Breytenbach die onze vervreemding met alles dat leeft, binnen en buiten onszelf, als de ernstigste ziekte van de mensheid beschouwt.

BETEKENIS

“Dieren zijn zich bewust van hun betekenis in het leven. Ze kennen hun rol. Ze hebben empathie en compassie, zelfs voor de mens die hun leven vaak tot een hel maakt. Het is een wonder dat dieren nooit in grote opstand zijn gekomen tegen de mens. De natuur heeft mij geleerd wat ware empathie en compassie is. Van de muis tot de olifant, van de bloemkool tot de boom.”

“Oordelen is typisch menselijk, de natuur doet er niet aan mee”

Het brein van de mens mag dan wellicht groter zijn dan van de meeste dieren, maar hoe kunnen trekvogels feilloos hun weg vinden, terwijl de gemiddelde mens onzeker wordt als de GPSverbinding even uitvalt? Waarom hebben zoveel dieren voorgevoelens van aardbevingen en andere natuurrampen, terwijl wij met onze hoogontwikkelde signaleringssystemen een tsunami of ramp met een kernreactor niet op tijd zagen aankomen? Waarom weten honden wanneer hun baasje thuiskomt, terwijl wij een mobieltje of alarmsysteem nodig hebben om te weten hoe het gaat met onze kinderen of ouders? Waarom werken bomen samen en communiceren ze ook met elkaar, terwijl voor mensen in bedrijven en organisaties dit vaak allesbehalve eenvoudig is? Beschikt de natuur over een intelligentie die wij niet hebben? Volgens Breytenbach beschikt de mens over dezelfde intelligentie, maar maakt er alleen nauwelijks of geen gebruik van. Sterker nog, onze geïnstitutionaliseerde wereld van wetenschap, onderwijs en geneeskunde moet er niets van hebben. Ze houdt vast aan de ‘wetenschappelijke juistheid’ dat al onze gewaarwordingen, beelden en gevoelens in onze hersenen zetelen. Dat druist echter volledig in tegen wat Breytenbach dagelijks ervaart.

VOELEN, VEERKRACHT, DIRECT WETEN

“Van huis uit was ik iemand met een sterk ontwikkeld denkvermogen. Analyseren, plannen en controleren behoorden tot mijn basisuitrusting. Toen ik voor het eerst met spoorzoeken begon, deed ik dat ook vooral vanuit m’n mentale kracht en de toepassing van de vijf zintuigen. Totdat ik van mijn begeleiders leerde om meer op mijn gevoel te gaan vertrouwen, om mezelf meer intuïtief te ontwikkelen. Langzaam opende zich een nieuwe dimensie, binnen en buiten mezelf. Ik leerde me verbinden met het landschap, ging begrijpen waarom dieren helemaal niet willekeurig een pad bewandelen, en dat alles een reden heeft. Het ging mijn verstand letterlijk te boven. In het begin vond ik het ook best eng. Had soms het gevoel te ‘hallucineren’ vanwege mentale beelden over de toestand van dieren die spontaan bij me opkwamen. Later leerde ik dat het telepathisch communiceren met de omgeving een talent is dat mij helemaal niet bijzonder of speciaal maakt. Het is voor iedereen weggelegd. De dieren, de planten en de bomen kunnen het van nature. Wij zijn het ergens onderweg verleerd. Het is niet iets ‘paranormaals’ en heeft ook niets met helderziendheid te maken. Het is louter een kwestie van afstemmen op de juiste golflengte van de ander.”

 

 

communicatie met de natuur

 

 

 

 

 

 

 

olifant

 

 

 

 

 

 

communicatie met de natuur

 

ABORIGNAL WIJSHEID

“Voor de inheemse bevolking is het de gewoonste zaak van de wereld. Wereldwijd weet de oorspronkelijke bevolking op aarde via communicatie met de natuur welke planten genezen, gezond of juist giftig zijn. Voor de jacht communiceren Aboriginals al tienduizenden jaren met de dieren op wie ze jagen. Ze leggen van tevoren hun behoefte uit aan de dieren en nemen nooit meer dan ze nodig hebben. De inheemse bevolking weet dat alle levensvormen letterlijk met elkaar zijn verbonden. De Westerse mens is dieren gaan houden, en heeft de landbouw ontwikkeld, het houden van groente en fruit. Ergens, zo’n 12.000 jaar geleden, hebben we onze natuurlijke verbinding met de natuur opgegeven. We hebben ons vervreemd van onze omgeving.” “Tegenwoordig worden de grote denkers op handen gedragen, maar waar is de bewondering voor de grote ‘voelers’ van onze tijd? Ons denken wil zo graag het leven ‘beheersen’ en ‘controleren’. Hoeveel pijn, lijden en crisis hebben we nog nodig om te doorzien dat het juist om ‘voelen’, ‘veerkracht’ en ‘direct weten’ gaat?!

KWANTUMFYSICA

Op YouTube zijn korte, maar ook uitgebreide films en documentaires te zien over het betekenisvolle werk van Breytenbach. Zo kun je zien hoe ze wordt ingeschakeld om complexe vraagstukken tussen mens en natuur op te lossen. Hoe ze een groep ‘agressieve’ bavianen benadert door er in alle rust verbinding mee te maken en te onderzoeken wat het probleem is. De ‘aangevallen’ mens blijkt meestal zelf de grootste veroorzaker van het probleem te zijn. Als Breytenbach gevraagd wordt naar het waarom van de aanval van haaien op mensen ergens langs de kust in Zuid-Afrika, dan hoort ze dat haaien mensenvlees helemaal niet lekker vinden, maar dat er holistischer naar dergelijke uitwassen moet worden gekeken. Thema’s als ‘overbevissing’ met als gevolg een tekort aan voedsel voor haaien en ‘hoogmoed’ van de mens spelen dan een rol. “Alles is met alles via energievelden verbonden. Met z’n allen leven we in een grote oceaan van energie. Letterlijk, niet als metafoor, maar als realiteit. Elk stukje bewustzijn van mensen, dieren, planten, groenten, of een virus, beschikt over eenzelfde kern. We zijn allemaal gemaakt uit hetzelfde stof. Zowel materie als geest is ontstaan uit dat bronvermogen. Er is niets buiten onszelf en ons bewustzijn, en wij creëren voortdurend ons leven en onze omgeving vanuit de wil van de geest en het bewustzijn. Dat is pure kwantumfysica. Of we het nu leuk vinden of niet: elke gedachte of emotie is vormgevend. Alles is energie. Wat dat betreft lijken we als mens met al onze gedachtes en emoties nog het meeste op een zendmast voor mobiele communicatie.”

VERKEERDE INTERACTIE

“De natuur begrijpt ons veel beter dan wij de natuur”, aldus Breytenbach. “Subatomaire deeltjes van waaruit alles wat leeft is opgebouwd, hebben een levendige interactie met ons bewustzijn. Natuurkundigen concludeerden al dat het is alsof de natuur niet alleen ‘weet’ of wij waarnemen, maar zelfs weet wanneer wij dat van plan zijn. Waar het volgens mij is ‘misgegaan’, is toen de mens zich wilde afscheiden van die oorspronkelijke bron. Daarna ging de hoogmoed en wedijvering de boventoon voeren. We dachten als mens het ook wel alleen te kunnen, zonder de natuur binnen en buiten onszelf. Door onszelf opnieuw te openen voor de ontwikkeling van onze intuïtie – het ‘directe weten’ – erkennen we als het ware opnieuw dat er meer is dan alleen ons eigen brein. Voorbij de jungle van gedachten, zetten we de deur op een kier om vanuit het energieveld dat ons allemaal verbindt informatie te kunnen tappen waarmee we opnieuw kunnen leren samenleven in harmonie en vrede. Ooit zijn we daartoe in staat geweest, als we niet snel ons denken veranderen en ons opnieuw daarvoor open stellen, ben ik bang dat de natuur ons een handje gaat helpen bij het vinden van vernieuwde balans in deze wereld. Wat dat betreft beschouw ik de coronacrisis dan ook als een relatief kleine wake up-call.”

 

CONCENTRATIEKAMPEN VOOR DIEREN

“Als we niet veranderen, zal later ongetwijfeld blijken dat corona slechts een fractie was van wat we nog van de natuur kunnen verwachten als we onze vermeende superioriteit niet transformeren in wat meer overgave aan het directe weten uit het gemeenschappelijke bronveld van alles dat leeft. We zijn druk met de anderhalvemetersamenleving, terwijl we niet doorhebben dat de virusproblematiek is voortgekomen uit een verkeerde interactie met dieren en natuur. Concentratiekampen voor mensen vinden wij niet in onze beschaving thuishoren, maar concentratiekampen voor niet-menselijke dieren, met dicht opeengepakte kippen, varkens en koeien als broeinesten voor besmettingen via bacteriën en virussen passen wel in onze ‘beschaafde wereld’. We houden massaal dieren, en vernietigen ze even gemakkelijk, ook al is dat niet nodig, alles geld gedreven. We gebruiken dieren in mensonterende dierproeven in een poging om onszelf gezond te houden, zonder ook maar eenmaal met de natuur te overleggen. Onze ego-gerichtheid kent nauwelijks grenzen. Vanuit de communicatie met dieren weet ik dat veel dieren in hun ontwikkeling en geestelijk bewustzijn veel hoger staan dan de mens.”

FINANCIËLE SECTOR

“De financiële sector kan met geld en dienstverlening de geïndustrialiseerde landbouw, veeteelt en dierproeven in stand houden, net zoals ze vroeger de slavenhandel ondersteunde. Of ze kan ervoor kiezen om energie te geven aan het herstellen van de balans tussen mens en natuur. Het kan zich richten op meer vervuiling van de grond, de lucht en het water of bijdragen aan circulaire economie en een samenleving waarin de mens op gelijkwaardiger voet komt te staan met de natuur.” “Ook kunnen bedrijven en organisaties net zo eenvoudig afstemmen op de golflengtes van de energievelden, zoals ik dat doe met de natuur. Je kunt vanuit het energieveld binnen een organisatie ook antwoorden ontvangen op kernvragen als: wat is er nodig om efficiënter te werken, beter met elkaar samen te werken en de dienstverlening te verbeteren? Onlangs heb ik meegedacht met een vriend die ergens in de managementtop van een organisatie werkt. De geijkte roadmaps, structuren en modellen werken steeds slechter en men is op zoek naar hoe je dan wel kunt navigeren door de grootste uitdagingen van deze tijd. Ik heb ze voorgesteld om te leren ‘veerkracht te ontwikkelen op de weg die nergens toe leidt’, maar dat is waarschijnlijk nog een stap te ver. Ons ego wil zaken nu eenmaal zelf beheersen. Zodra we ons openen voor het directe weten vanuit de intuïtie en de energievelden binnen en buiten onszelf, dan begint ons ego af te brokkelen. Dat doet ons pijn. Wat we daarvoor terugkrijgen is overigens duizendkeer zo mooi en waardevol, alleen is er wel een beetje moed, wil en doorzettingsvermogen voor nodig.

“De natuur heeft mij geleerd wat ware empathie en compassie is: van muis tot olifant, van bloemkool tot boom”

“De belangstelling van bedrijven voor communicatie met de natuur stelt nog weinig voor. Men kijkt vooral naar de natuur als  metafoor. Wat leren pinguïns of olifanten ons over leiderschap? Hoe werken mieren of bijen zo intelligent samen? Een stapje verder, om van pinguïns, olifanten, mieren en bijen direct te voelen en te leren van hun bewustzijn, gebeurt in het bedrijfsleven nauwelijks of niet. De pijn van crisis op crisis wordt echter steeds groter, dus wie weet, zullen de eersten binnenkort aankloppen om de natuur niet meer als metafoor te zien, maar om zich er daadwerkelijk mee te verbinden.”

HET GAAT NIET OM WAT JE EET, MAAR HOE

Bewuster omgaan met de natuur is niet moeilijk, zegt Breytenbach. “Je kunt vandaag beginnen door vriendelijker en aardiger te zijn voor elk dier dat je ontmoet. Je hond of poes, maar ook de vlieg, de mug of de spin. Je kunt eens anders gaan kijken en de dieren, de planten, maar ook de bloemen en de groente gaan observeren op een manier zoals je niet eerder hebt gedaan. Mensen zijn in dit verband weleens verbaasd dat ik vlees eet. Hoe is dat nu mogelijk, terwijl je met dieren communiceert en hun gevoelens kent? Als het om eten en drinken gaat, dan is het wat mij betreft niet zozeer wat je eet of drinkt, maar hoe. Voor mij kan de manier waarop we groente verbouwen net zo wreed zijn als de manier waarop we dieren houden. Nogmaals, alles draagt dezelfde oorspronkelijke essentie in zich. Het gaat er veel meer om hoe we ermee omgaan. Ik eet en drink alleen als ik weet waar het vandaan komt, als het met liefde, compassie en ethisch is behandeld. Het gaat voor de meeste mensen een stap te ver, maar waarom betrekken we de natuur niet bij het vinden van nieuwe manieren om met elkaar om te gaan? Het is de hoogste tijd dat we samen leren om met elkaar in harmonie te gaan leven. Doen we dat niet, dan weet ik wel wie straks het sterkste is…”

Meer informatie over Anna Breytenbach: www.animalspirit.org

Dit artikel is eerder verschenen in het New Financial Magazine, een uitgave van de Stichting New Financial Forum die zich ten doel stelt om ‘brandstof’ te leveren aan mensen, bedrijven en organisaties en hen financieel-economisch vooruithelpt om van betekenis te zijn in een nieuwe economie van welzijn voor mens, natuur en samenleving (www.newfinancialforum.nl).

Wat vindt u van dit artikel?

Ivo Valkenburg (1966-2022) was meer dan dertig jaar actief in de wereld van financiële dienstverlening. Eerst als financieel adviseur, later als facilitator van vernieuwingsprocessen binnen ondernemingen. Verder hielp hij mensen en organisaties om in de goede stroming te komen vanuit de grote uitdagingen op financieel-economisch gebied, altijd met een enthousiast oog voor het welzijn van mensen in de transitie naar een toekomstige wereld. Daarnaast begeleidde hij regelmatig mensen en bedrijven op het gebied van persoonlijke groei en zakelijke ontwikkeling. Ivo is auteur van enkele boeken over vernieuwing van mens en economie: “Spirit in Finance”, "Louter Leven” en “Niet gezwicht voor de wereld”. Samen met zijn gezin was hij woonachtig in de bergen van Transsylvanië, Roemenië, waar hij een retreat center voor mensen en bedrijven heeft opgebouwd. Linkedin: https://www.linkedin.com/in/ivovalkenburg/