Top

Zo word je blij van gezond eten

Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Ekomenu

Een bezoek aan Ekomenu staat garant voor bijzondere verrassingen. Op het oog is het een soepel draaiende onderneming de maaltijdboxen levert, maar achter de schermen ontdek je een wereld aan vernuft en efficiency. Alles is erop gericht om de klant op ieders wenken te bedienen, zolang het maar gezond en biologisch eten betreft waar je blij van wordt. Geen overschot, want alles wordt op maat geleverd.

Bedenker van dit originele systeem is Jack Stroeken, directeur van Ekomenu, en een bevlogen ondernemer de sinds 2016 voortvarend werkt aan de uitbouw van zijn bedrijf. Hij zag een gat in de markt om de populaire maaltijdbox te transformeren naar een product waarbij een gezonde leefstijl en een duurzame voedselketen voorop staat.

Het accent ligt op lokale producten met een korte transportduur en de ruime keuze uit recepten die aansluiten op de specifieke wensen van de klant. Is er bijvoorbeeld een voedselallergie? Geen probleem. Vegan? Kan ook. Koolhydraatbewust? Idem. Alle recepten worden naar behoefte aangepast. Dat lijkt een gecompliceerde methode, maar Stroeken draait er zijn hand niet voor om.

“Daarom hebben wij vanaf dag 1 geïnvesteerd in eigen software,” legt hij uit. “We bouwden een eigen ETNA platform dat staat voor Environment True Cost and Nutricion Assessment. Dat regelt de recepten, de kosten, de footprint en stuurt ook het fulfilment aan. Het produceert distributierapporten, de inkooprapporten voor de boeren en producenten. Dat platform is in de loop der jaren zo verfijnd dat ons complete team bestaat uit tien mensen.”

Keuzevrijheid

Even valt mijn mond open van zulke extreme doelmatigheid. Voeg daarbij dat zowel Nederland als België worden bediend en ook nog in drie talen. Alles is geautomatiseerd. Als het receptenteam zegt: dit recept is nu klaar dan is de maaltijdbox met optimale keuzevrijheid gereed voor verzending.

Levert dat geen keuzestress op bij de klant?

Stroeken: “Meer opties is precies wat wij willen. Dat past bij de klant die bewust bezig is met wat hij of zij wil eten. Dat gaat allemaal subliem en draait als een tierelier. Wij presenteren vers te bereiden maaltijden met de gewenste ingrediënten, zoals vis, vlees, groenten, rijst, pasta’s, een teentje knoflook, een takje peterselie en wat nootjes, het zit allemaal in het pakket plus de gebruiksaanwijzing voor de bereiding.

Biologisch heeft zoveel aspecten. Dat kan het klimaat zijn, stikstofuitstoot, bodemkwaliteit, relatie met de boer of gezondheid, zo heeft iedereen bepaalde behoeftes. Als ik tien keer die wensen kan aanspreken in mijn communicaties, dan haal ik veel meer klanten binnen, dan wanneer ik alleen maar roep: koop biologisch.”

“Uitgangspunt voor de klant is: ik wil gezonder leven of een gezondere maatschappij. Voor hetzelfde geld eet je biologisch, omdat onze klanten aan het eind van de maand niet duurder uit zijn dan wanneer ze zelf boodschappen doen. Alles wordt op maat geleverd, dus er is geen overschot. Dat sparen we ook uit in de voedselketen.

We bestellen pas na de order van de klant, dus er is ook geen voorraadverlies. Bovendien worden onze klanten niet afgeleid door aanbiedingen in de supermarkt. Ook die verleiding kost geld en doet meestal afbreuk aan de gezondheid. Het blijkt dat ze ook minder vaak uit eten gaan of laten bezorgen. Al die componenten samen bewijzen dat je uiteindelijk niet duurder uit bent.”

Ekomenu is eigenlijk een educatiebedrijf, omdat het veel mensen op het juiste spoor zet. Wie wil afslanken of lijdt aan hoge bloeddruk of diabetes is hier aan het juiste adres.

Stroeken: “Zo kregen wij onlangs een interessante beoordeling. Een klant kwam bij de dokter die bloed afnam en verbaasd zei: wat heb jij in godsnaam gedaan? Je bloedwaarden zijn drastisch verbeterd. De klant zei: “Het enige wat ik kan zeggen dat ik nu vier maanden met Ekomenu mee-eet”. Dat soort opmerkingen horen we vaak. Onze markt is veel groter dan alleen de maaltijdbox.”

Lekker en gezellig

Jack Stroeken is van huis uit plantkundig wetenschapper met een opleiding aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Vervolgens deed hij marktonderzoek om erachter te komen wat de klant wil, werkte bij visverwerker Ouwehand en was een tien jaar consultant met als specialiteit niches mainstream te maken. Dat mondde uit in de oprichting van Ekomenu waarbij de abonnee een premiumgevoel krijgt: lekker en gezellig bezig zijn met schoon eten, omdat het probleem met de insecticiden nu doorsijpelt naar de massa.

Zijn persoonlijke drijfveer?

“De wereld wat mooier maken terwijl ik ervan geniet een mooi bedrijf op te bouwen. We schrijven prima cijfers, maar het kan beter, want we bereiken nu nog maar een klein deel van de bevolking. Onze website begeleid je stap voor stap naar een lidmaatschap waarbij je zelf bepaalt wat, wanneer en hoeveel je wilt bestellen volgens je eigen profiel. Dan kan het pakket worden thuisbezorgd of je haalt het op bij een van de honderd natuurwinkels.”

Elke week wisselt alles met 33 diverse recepten. Per recept kun je bekijken wat de footprint is wat betreft watergebruik, groente, vitaliteit, CO2-uitstoot en de echte kosten. Innovatief en techno georiënteerd. Dat levert een eerste plaats qua communicatie op bij de Consumentenbond. Wat kan een eigentijdse verstrekker van gezond eten zich nog meer wensen?

Stroeken: “Het afgelopen jaar hebben we 5.1 miljoen euro aan echte kosten bespaard voor de maatschappij en de mensen. Dat zetten we voort met duidelijkheid en transparantie. Daar doen we het voor.”

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.