Olympische Winter Spelen, superscherp op weg naar goud

shorttrackers Olympische Winterspelen

Armand Bettonviel: "Voeding is belangrijk voor shorttrackers"

Olympische Winter Spelen

Tekst: Fiona van Doorn | Beeld: Soenar Chamid Sportfotografie

In Pyeongchang is het eremetaal wat aan de horizon lonkt voor shorttrackers Itzhak de Laat en Rianne de Vries. De twee shorttrackers behoren met de relayploeg tot de wereldtop. Een olympische medaille op dit onderdeel zou uniek zijn in de Nederlandse sportgeschiedenis. Alle trainingsarbeid is geleverd, het gaat alleen nog om die laatste procentjes. Hoe zorgen ze ervoor dat ze in Zuid-Korea topfit en scherp aan de start staan?

Armand Bettonviel:
‘Totaalbelasting shorttrackers veel hoger’

Armand Bettonviel Olympische Winter SpelenVoeding speelt een belangrijke rol in de voorbereiding van de shorttrackers. De belangrijkste tip van Armand Bettonviel, voedingsdeskundige van de shorttrackploeg: verander zo weinig mogelijk richting de Olympische Spelen. “Het metabolisme van het lichaam stelt zich in op het proces dat je bent ingegaan. Je moet dus niet ineens anders of minder gaan eten. De shorttrackers zijn daarin zo getraind, dat ik er vertrouwen in heb dat ze met optimaal gewicht aan de start staan.”

Fit zijn is belangrijk voor een goede prestatie in Pyeongchang. Bettonviel ziet dat de schaatsers op de grens zitten. “Het immuunsysteem staat bij shorttrackers het meest onder druk. Je wilt het gewicht zo laag mogelijk hebben, zodat ze makkelijk kunnen glijden op het ijs. Ze trainen heel hard en de koude omgeving van de ijsbaan helpt ook niet mee”, legt Bettonviel uit.

Daarom is er extra aandacht voor fit blijven. Er is een suppletieprotocol dat afgestemd is op het trainingsprogramma van de sporters, waarbij vitamines en mineralen zoals vitamine D en zink worden aangevuld. En het gaat zelfs nog een stapje verder. “We raden sporters aan om bij de jaarwisseling niet te zoenen en in de laatste weken geen handen meer te schudden”, vertelt Bettonviel. Ook in je ogen wrijven, of op een pen kauwen is af te raden. “Slijmvliezen zijn heel dun, een infectie heb je zo opgelopen.”

Al vijf jaar is Bettonviel betrokken bij de nationale shorttrackploeg. In die tijd zag hij veel veranderen.  De totaalbelasting voor de shorttrackers is nu veel hoger, vindt hij. “In de aanloop naar Sotsji waren er ook medaillekansen, maar konden ze zich vrij anoniem voorbereiden. Dat is nu wel anders. De verplichtingen en de media aandacht zijn veel groter.”

De Laat ontwerpt eigen helm:
‘Ineens vallen alle puzzelstukjes in elkaar’

Itzhak de Laat Olympische Winter SpelenVoor Itzhak de Laat zijn er twee vormen van fit zijn: fysiek en mentaal. In Pyeongchang kunnen de shorttrackers Eén keer per dag op het ijs trainen. “Verder is het rust. Je spookt niet veel uit en ik weet dat als mijn lichaam rust krijgt, ik vanzelf in topvorm kom.” Juist het mentale deel is belangrijk en daarin is de 23-jarige Fries, die ook individueel op de 1000 en 1500 meter in actie komt, gegroeid. “Je moet ontspanning blijven zoeken. Je wilt tot de laatste wedstrijddag fit in je hoofd blijven, dus het moet geen sleur worden. Ik probeer meer per dag te leven en ontspanning te zoeken in kleine dingen”, aldus de regerend wereld- en Europees kampioen op de aflossing.

“Als ik frisser in mijn hoofd ben, dan kan ik dingen beter in perspectief plaatsen. Een waardeloze training leg ik makkelijker naast me neer, want ik denk niet gelijk aan die belangrijke wedstrijd. Lekker schaatsen komt morgen wel weer.” Die ontspanning zal De Laat in de aanloop naar de grote wedstrijden in het olympisch dorp ook zoeken. Een rustig moment voor zichzelf creëren, gamen met de jongens of tekenen op zijn iPad. “Ik haal inspiratie uit dingen die ik leuk vind. Fantasy, Lord of the Rings. Het geeft me veel ontspanning en voldoening.” De Laat maakt zijn eigen helmontwerpen en hoopt dat hij daar ook mee mag starten op het olympische ijs. “Mijn helm is geïnspireerd op de kunst van Hansruedi Giger. Het is wat duisterder, donker. Dat vind ik heel vet. Ineens zie je het licht en vallen alle puzzelstukjes in elkaar.”

Itzhak de Laat Olympische Winter Spelen

De Vries:
‘Knuffeltjes met mijn kleine neefjes even vermijden’

Rianne de Vries Olympische Winter SpelenIn de aanloop naar de Spelen vindt Rianna de Vries (27) het vooral belangrijk om net wat voorzichtiger te zijn met haar lichaam. “Ik doe de training met wat extra aandacht. Je wilt alles goed uitblijven voeren en geen extra pijntjes oplopen”, aldus De Vries, die na een enkelbreuk afgelopen zomer hard moest werken om weer terug te komen op het hoogste niveau. In Pyeongchang staat de Europees kampioene op de sprint van 2017 daardoor alleen aan de start van het teamonderdeel, waarop ze al twee keer een wereldbeker won.

Als topsporter let ze het hele jaar goed op haar eten. “Sommige sporters zijn erg gefocused op superfoods. Ik heb het idee dat normaal eten goed werkt”, aldus De Vries, die samenwoont met ploeggenoot Daan Breeuwsma. “Onze vetpercentages zijn laag. We zien er droog, afgetraind, uit.” Het bakken van taarten en cake is een leuke hobby, maar daar heeft ze nu niet zo veel tijd voor. “In de zomer doe ik dat meer. Het moet ook weer worden opgegeten, hè”, lacht de Vries. Als gezonde en lekkere snack staat er af en toe een bananenbrood in de oven. “Meestal maak ik die op gevoel en gooi ik er bijvoorbeeld noten en kwark doorheen. Maar ik doe er ook wel eens eiwitpoeder bij om extra eiwitten binnen te krijgen.” 

Ook de omgeving en familie moet in de aanloop naar de Spelen meer rekening houden met de twee topsporters. “We trainen op zo’n niveau dat onze weerstand zwakker is. Als onze neefjes met snottebellen lopen, dan hebben we twee dagen later ook een snotneus. Dan kunnen we beter even niet langskomen en facetimen we. Of we vermijden de knuffeltjes”, legt De Vries uit. “Het zijn niet altijd leuke keuzes, maar gelukkig begrijpt iedereen het wel.”

Bananenbrood à la Rianne

• 3 bananen
• 3 eieren
• 100 gram bloem
• 100 gram havermout
• Half zakje bakpoeder
• 1 theelepel kaneel
• Honing, hoeveelheid naar eigen smaak
• Twee handjes noten en cranberry’s

BEREIDING
Mix de bananen, eieren, bloem en havermout tot een gladde mix.
Voeg het bakpoeder, de kaneel, honing, noten en cranberry’s toe.
Doe de mix in een bakblik en bak in 50 minuten in de oven op 180 graden af.

shorttrackers Olympische Winterspelen